Meillä oli yhdeksän eri ruuvia määritettävänä. Niistä mitattiin aluksi halkaisija kierteiden kohdalta. Tässä on huomioitava, että halkaisija tulee mitata kierteen harjalta, joten työntömitan asettelu oikein on tärkeää. Työntömitan kärjissä on teroitetut kohdat, jotka uppoavat kierteen pohjalle. Seuraavaksi mitattiin ruuvin pituus (pl. kanta). Kierteiden nousu mitattiin joko kierreviilan päässä olevilla kammoilla tai erillisellä kierrekammalla, jossa on useita vaihtoehtoja mittaamiseen. Neljänneksi tarkistettiin ruuvin lujuusluokka, joka on yleensä merkitty suoraan ruuvin kantaan (esim. 8.8). Lujuusluokan perusteella laskettiin lujuus N/mm2 kaavalla 100 x A, kun A on lujuusluokan ensimmäinen arvo (esim. lujuusluokka 8.8 --> lujuus 100 x 8 = 800). Viimeisenä kirjattiin ruuvin merkintä, johon halkaisija muunnettiin M-luokaksi (esim. halkaisija 11,75mm --> luokka on M12).
Ruuvin halkaisijan mittaaminen työntömitalla. |
Kierrekammalla tutkitaan kierteen nousu. |
Hups, kuva vähän kenossa... tässä vertaillaan tuumaisten ja metristen ruuvien mittaamista. |
Mutterin sisähalkaisijan mittaaminen työntömitalla. |
Muunnostaulukko metrimitoista tuumiksi. |
Kas, toinenkin kuva kierreviilasta. Päädyissä näkyy kierrekampamaiset osat, joilla myös voi tutkia kierteiden nousua. |
Mitatut ruuvit... jos jonkin sorttista. |
Kierrekammassa on aika moneen ruuviin sopiva nousu. Sekä tuumaisiin että metrisiin ruuveihin. |
Kierrepakka. |
Toinen kierrepakka. Tätä käytimme oman kierteen tekemiseen. |
Tällä voitaisiin porata sisäkierteet. |
Tässä pötkö on ruuvipenkissä ja kierrepakalla on saatu hyvä kierteytys tangonpätkään. |
Jekku
Note to self: kierrepakalla kierrettäessä on hyvä tehdä kiertäminen vaiheittain ja ottaa rauhallisesti. Jos kierteen vääntää kerralla hirveällä voimalla, tanko voi mennä mutkalle ja kierre vinoon, puhumattakaan kierteiden harjojen kulumisesta jos metallisäikeet eivät ehdi välistä pois. Eli kierretään esim. 180 astetta, nykäistään aavistus takaisin päin, että murenat tippuvat pois, ja uudestaan 180 astetta... toistetaan, kunnes tarvittavan pitkä kierteytys on valmis.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti