Jotain minusta

Olen kolmekymppinen autoalan opiskelija Tredussa. Kuulun myös Asentajakiltaan, johon tämä blogin kirjoittaminen olennaisesti liittyy. Hain opiskelemaan pitkällisen työttömyysjakson jälkeen, kun koin, ettei aiemmin opiskelemani ala houkutellut yhtälailla työmarkkinoille kuin ennen.

Autoala on kiinnostanut minua jo nuoresta alaa valitsevasta teinistä lähtien, mutta syystä tai toisesta aika ei ollut kypsä. Olen opiskellut tässä välissä kaikenlaista muuta ja ollut työelämässäkin useita vuosia. Nyt opiskelen autoja, tekniikkaa ja motivaatio on huikea. Uskon, että aikaisempi taustani johtaa minua nyt johonkin aivan uuteen ja näin on ollut tarkoitus. :)

Asentajakilta

Asentajakilta-toiminta on kisälli-oppimisen kaltaista toimintaa, jossa opettajan rooli on hyvin vahva ja motivoiva sekä lähellä oppilasta. Tarkoitus on, että ryhmää ohjaaja opettaja toimii oman ryhmänsä kanssa koko opiskelun läpi. Etuna tässä on opettajan kannalta se, että opettajan tuntiessa omat oppilaansa, hän voi huomioida paremmin oppilaan selkeitä vahvuuksia, mutta myös edesauttaa vahvistamaan heikompia osa-alueita. Oppilaan näkökulmasta selkeimpiä hyviä puolia on luottamus opettajaan, jolloin yhteys antaa mahdollisuuden antaa enemmän palautetta ja kritiikkiä. Lisäksi opetus säilyy johdonmukaisempana, kun opettaja ei vaihdu välissä toiseen. On mahdollista yhdistää yhteen harjoitustilanteeseen tai asiakastyöhön useita erilaisia harjoitteita ja oppimistavoitteita.

Asentajakillassa vuosikurssit sekoittuvat toisiinsa jakaen osaamistaan muille oppilaille ja vieden näin tehokkaasti opittuja taitoja myös nuorempien oppilaiden piiriin. Tässä asetelmassa myös vanhempien oppilaiden jo omaksuma oppimismalli tuo hyvää esimerkkiä ja tasapainoa yhteiseen opiskeluun. Toki, nuorempien oppilaiden jekut pitävät myös vanhemmat opiskelijat vetreinä. ;)

Oppimiseen kuuluu olennaisesti opiskelun ilo ja tekemisen meininki. Epäonnistuminen on sallittua, koska virheistä oppii eniten. Tällöin tiedetään, mitä ei kannata tehdä ja tietoa saadaan taas eteenpäin. Hyvin usein käytännön oppeina toimivat esimerkit, mitä tapahtuu, jos tehdään näin. Pienenä esimerkkinä, mitä tapahtuu, jos lyödään johdon pätkä akun napojen välille. Ja opettaja luo tilanteen käytännössä opetushallissa. Näissä tilanteissa toki huolehditaan aina turvallisuudesta, joten tilanteen seuraaminen on mahdollista käytännössä.

Onnistuminen maistuu aina voitokkaimmalta, kun niistä oppilaat voivat oma-aloitteisesti raportoida esimerkiksi Facebookiin, blogeihinsa tai muihin medioihin. Asentajakillan Facebookissa on joukko entisiä oppilaita, opettajia, alan yrityksien edustajia, jotka seuraavat Asentajakillan tapahtumia.

Tämä Blogi!

Blogini on kooste harjoitustöistä, asiakastöistä, tapahtumista ja kaikesta oppiympäristössä tapahtuvasta toiminnasta. Pyrin julkaisemaan valmiita raportteja, mutta silloin tällöin opiskelijalta pääsee virheellistä tekstiä mukaan. Lisäksi, osa julkaisuista saattaa olla kesken, jos sitä on johonkin tarkoitukseen pitänyt esitellä. Tämän yritän muistaa mainita päivityksen otsikossa.

Olen pitänyt tapana julkaista myös vapaa-ajan toiminnasta päivityksiä, mikäli ne liittyvät autoihin tai alaan ylipäätään. Esimerkiksi autotapahtumista ja messuista.

Blogista tulee vielä jokin kaunis päivä opintojeni opinnäytetyö, joten kommentit, virheiden korjaukset ja kaikki vinkit ovat aina tervetulleita blogiin!



Hyviä lukuhetkiä,

Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti