Umpiot aseteltiin telineeseen ja maalipuolen opettaja hoiti puhdistuksen ja maalauksen efekteineen. Päävärinä valoihin on tumma sininen, mutta efektinä etuvalojen luomella on punaista, joka valon kanssa antaa hieman violetin sävyn. Lisäksi päälle suihkutettiin vielä lasikuulakidettä.
Sivuosiin (jotka kuuluvat siis auton sivuun, lähelle helmaa) tuli enemmänkin väriä. Opettajamme sekoitti punaisen ja sinisen värejä, jolloin osien toisesta päästä tuli sininen, toisesta punainen. Tällöin keskellä on jänniä eri violetin sävyjä. Näiden pääsävyjen alla oli lisäksi vielä jonkinlaista hopeakidettä, joka teki pinnasta kimaltavan.
Maalauksen annettiin kuivua seuraavaan päivään, jolloin umpiot hiottiin äärimmäisen varovasti pinnasta veden ja vielä kevyemmän hiomapaperin avulla. Tämän tarkoituksena oli saada pienen pienet terävät särmät pois, joita pintaan oli päässyt muodostumaan. Viimeistely tehtiin karhunkielellä, jolla pinta tehtiin 'harmaaksi'.
Kaikki osat vietiin seuraavaksi maalauskammioon ja pestiin vesiohenteisella silikoninpoistoaineella (jos nyt muistan oikein) pyyhkäisemällä. Minä, Nina ja Akusti pääsimme testaamaan suihkuttamista tässä vaiheessa. Ehkä hieman arvelutti, kun kyseessä oli kuulemma suurin (ja vaikein) ruiskuista ja vaikeimmin käsiteltävä paksu lakka.
Vauhdikas kuva maalarista. |
Reunapaloihin kahta väriä yhtäaikaisesti. |
Etuvalot saivat sinihohtoisen värin. Yläreunaan, luomeen, laitettiin aavistus punaista violetinsävyn saavuttamiseksi. |
Maalauksen jälkeen umpiot ja reunapalat hiottiin vielä kertaalleen mm. karhunkielellä, jotta pinnasta saadaan mahdollisimman sileä. |
Kusti ja minä raitisilmanaamareissa valmiina lakkaustoimenpiteeseen. |
Jekku
Note to self: maalatessa/lakatessa on hyvä muistaa kytkeä maski paineilmalaitteeseen, että saa raitista ilmaa...?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti