Moottori kiinnitettynä nosturiin eli 'norsuun'. Takana näkyy sininen teline, johon tämä pitäisi asetella. |
Moottori piti aluksi kiinnittää omaan telineeseensä, jolla on oma nimensäkin, mutta en muista... Kertaakaan vastaavaa tehneenä tehtävä hieman jännitti. Pata painaa kuitenkin varmaan useita kymmeniä kiloja, joten piti pysytellä taktisesti oikeissa asetelmissa viritellessä moottoria nosturiin. Mikäli moottori olisi tullut jostain syystä alas, ei ainakaan itse kärsisi hötäkässä. Nosturissa killuessaan kärräsin alle telineen, jossa on neljä pultin paikkaa. Vastinkappaleet löytyvät moottorista itsestään. Kolmeen näistä pulteista sain kiinnitettyä mutterin, mutta viimeiseen se oli mahdotonta. Kone nojasi kuitenkin tähänkin mutteriin niin, ettei se liikkunut minnekään. Nosturin ollessa vielä kiinni moottorissa, täristin ja heiluttelin vielä aika reippaasti varmistaakseni, että pysyvyys on taattu.
Muutamia kymmeniä kiloja parin pultin varassa ei pitäisi jännittää yhtään? |
Aloitin purkamisen parin suojamuovin irrottamisella, laturin ja laturin hihnan poistamisella ja jakopään kohdentamisella ohjeiston piirrosten mukaisesti. Suuri osa ajasta meni luonnollisesti ruuvien availuun ja jo pelkästään sylinterikannesta ja öljypohjasta tuli monta kourallista ruuvia ja mutteria.
Ohjeistokuvaa jakopään asettelemiseen. |
Jakopään suojana on pari muovista kappaletta. |
Tarkkanäköisimmät huomaa keskellä kohdakkain olevat merkinnät. Näillä kohdistetaan jakopään avulla moottorin osat oikeaan asentoon. |
Toisinaan pitää saada vähän vipuvartta lisää. |
Matka jatkuu moottorin kanssa ensi viikolla. Toivon mukaan laatikoihin säilömäni osat ovat vielä tallella silloin.
Jekku
Note to self: mutterit ja ruuvit pitäisi saada kokoomisvaiheessa oikeille paikoilleen ja kaikkiin koloihin pitäisi löytää joku täyte. Matkan varrella on hyvä tarkistella, mitkä ruuvit voi kiinnittää takaisin reikiin odottamaan irrotetun osan kiinnittämistä. Näin ei tarvitse kaikkia nappeja arpoa kootessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti