perjantai 21. maaliskuuta 2014

Hihnapyörä ilmastointisimulaattoriin, aukon sorvausta

Aiemmin blogissa esitelty ilmastointilaitesimulaattori sai vihdoin hihnapyörän, melkeinpä sattumalta. Se piti irrottaa ensin kodistaan, jonkin toisen auton laturin kyljestä. En ollut moista aiemmin irrottanutkaan, joten enpä hoksannut, että sitä pitää kääntää lenkillä/hylsyllä kuusiomutterista ja samaan aikaan sisältä tähtiavaimella. En kuitenkaan löytänyt väliin mahtuvaa lenkkiä tai kuusiomallista hylsyä (jossa siis kuusi kulmaa myös ulkopuolella). Kokeilimme sitten lopuksi, avata kuusiomutterin pulttipyssyllä opettajan pitäessä kiinni pyörästä hihnan avulla. Tein työtä käskettyä vaikka hieman epäilytti, lähinnä opettajan sormien puolesta... mutta hyvin onnistui.

Pyörän aukko oli aavistuksen pieni moottorin akseliin, joten sitä varten mittasin akselin halkaisijan ja pyörän sisähalkaisijan. Aukkoa suurennettiin sorvilla pari milliä. Sorvausta varten piti laskea sorvin terän pyörintänopeus, joka veti matikkapään tyhjäkäynnille. Onneksi on kärsivällinen opettaja.

Sorvaamisessa sinänsä ei ole mitään ihmeellistä. Ok, kone käyntiin, kappaleet tarkasti kohdilleen ja terä kunnolla kiinni. Sorvataan kammesta vääntämällä. Mutta jos ei ole koskaan sorviin koskenut, ei tiedä, että kipinöitä voi lentää ja se on ihan normaalia. Jännitin sorvaamista, enkä uskaltanut sorvata reilulla kädellä, joten tuloksena oli ujeltavaa työskentelyä eikä juurikaan tulosta. Heti kun kipinä näkyi, vein kammesta takaisin päin. Opettajan palatessa sainkin sitten asiallisen havaintonäytteen, miten homma toimii.


Hihnapyörä. Sisällä kuusiomutteri ja tähtikolo.

Kaavan pyörittelyä pyörimisnopeuden laskemiseksi. Tuloksena 500 kierrosta minuutissa.

Oheisesta kahvasta käännetään oikealle kierrosalueelle. Valkoiset suuremmat viivat kertovat millä väliköllä ollaan. 520 näkyy oikeassa reunassa heti valkoisen merkkiviivan jälkeen, joten kahvasta pitää kääntää seuraavaan välikköön. Asteikolta valitaan aina luku, joka on lähinnä laskettua arvoa.

Vihreästä sorvi käyntiin. Valkoinen nappi vapauttaa pakan koneessa (metallinen möykky oikeassa reunassa). Nappia voi painaa silloin kun yritetään vaihtaa kierrosväliä (ylempi kuva) ja väännin ei tahdo kiertyä.

Pakka, jonka aukkoa suurennetaan sorvattavan kappaleen mukaan. Ylhäällä näkyy avaimen kolo, josta pakka kiristetään erillisellä avaimella.

Tähän vaihdetaan kulloiseenkin tarpeeseen vaadittava työkalu/terä. Terä koostetaan eri kokoisista, sisäkkäin asetettavista teräspalikoista, jotka lukkiutuvat toisiinsa lomittain asettuvien pykälien avulla. Yllä näkyy, että tässä on käytetty ainakin kolmea sisäkkäistä kappaletta, jotta saadaan työkalu sopimaan laitteeseen. Alla lisäkuva.

Totesin, että kappaleet ovat todella tiukasti toisissaan kiinni, joten silloin käytetään oheista kiilaa. Kiilan kärki viedään aukkoon sivulla ja käännetään punainen kahva alas (kuvan suhteen siis vasemmalle 90 astetta). Tämä vapauttaa sisäkkäiset osat toisistaan.

Tässä osista koostamani työkalu 19mm terällä.



Aika loppui kesken, enkä päässyt viilaamaan hihnapyörään tarvittavaa kiilauraa. Palaan asiaan toivottavasti pian. :)


Jekku

Ajatus: toisinaan sitä on kysyttävä, että osaa tehdä oikein... myös opettajilla pitäisi olla asenne, että kyseleville opiskelijoille kaikki pienet asiat eivät ole (vielä) itsestäänselviä. Kysyessäni em. kaavaan vaadittavaa V:n arvoa sain aikaan todella kummallisen keskustelun, jossa kuulin kolmannelta taholta kysyväni 'mottipäisiä'... enkä vieläkään tiedä, miksi kysymykseni oli niin huonoa tuulta aiheuttava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti