perjantai 29. elokuuta 2014

Tuutorin ominaisuudessa ja Zafiran käyntiongelmia

Saimme jo hieman enemmän toimia tuutorien ominaisuudessa ja mikäs sen mukavampaa. Opastimme paria ykkösluokkalaista katsastustarkastuksen ja päästömittauksen tekemiseen. Päästömittauskokelaasta, Peugeot 407:sta tutkimme myös, miksi peruutustutka ei toimi. Tätä varten katsoimme vikakoodit ja totesimme sieltä, että takavasen anturi on viallinen ja sen viereinen oikosulussa. Testasimme oikosulun tekevää anturia toimivan anturin paikalle todetaksemme, onko oikosulku anturissa vai johdoissa. Poistimme vanhat koodit, vaihdoimme anturien paikkaa ja käytimme autoa hieman saadaksemme parkkitutkan hereille ja luomaan vikakoodit. Uusien koodien perusteella vika oli onneksi anturissa, joten ongelman ratkaisemiseksi tarvittiin pari uutta anturia.

Päivän mittaan myös kävimme, minä, Nina ja Anton, vihdoin kokeilemassa paikallisessa ammattivaateliikkeessä malleja, joista tilataan meille omalla koolla tuutorivaatteet. Niihin saadaan Tredun logot ja teksti 'Autoasentaja TUUTORI'. Myös Akusti on tuutori, mutta hän oli harmillisesti sairaana. Hänelle valitsimme yhteistuumin sopivat vaatteet.

Peugeot 407 ja peruutustutkan toimimattomuuden tutkiminen.

Peugeotin testipistoke nostettavan käsinojan alla.

Nina ohjeistaa ykkösille päästömittauksen tekoa.

Ykköset tositoimissa.

Pian saamme tuutori-rensselit Tredu-merkein.


Otimme Ninan kanssa työn alle lisäksi Opel Zafiran, jossa ongelmana oli huono käyminen. Lähdimme aluksi jo kaivelemaan tulppia, mutta toki aiheesta meille muistutettiin, että on hyvä ensin katsoa vikakoodit. Vikakoodien luvusta tuskallisimmaksi vaiheeksi äityi testipistokkeen etsiminen. Ensin yritimme itse. Etsimme kuskin jalkatilasta ja sulakelaatikosta, joissa monesti pistoke on sijoitettu. Toisena vaihtoehtona epäilimme keskikonsolin tuhka-/roskakippoa, johon löysimme irroitusohjeen käsikirjasta. Ensinnäkään ohjeen mukainen toiminta ei johtanut mihinkään vaikka sitä kokeili useampi ihminen.

Samaan aikaan minä etsin Autodatasta ohjetta testipistokkeen löytämiseen. Saimme 'kartan', joka ei näyttänyt tämän auton osilta laisinkaan. Se osoitti kuvassa keskikonsolin ja kojelaudan, mutta jätti kuvasta pois käsijarrun ja sen kotelon. Googletimme myös ohjeita, mutta emme tulleet hulluja hurskaammaksi ohjeesta 'käsijarrun alta', koska mielestämme siellä ei ollut mitään muuta kuin liimattu muovikoriste. Opettaja vinkkasi useamman tovin jo taisteltuamme, että voisi kokeilla katsoa testerin tietokannasta ohjeita. Minä en ollut ajatellutkaan asiaa, koska testeriä yleensä käytetään pistokkeen kanssa... eli osa tiedoista on saatavilla toki ilman yhteyttä autoon. Sieltä löytyikin sitten ihan valokuvaohjeet ja pistoke tosiaan oli käsijarrun allaolevan muoviläpyskän alla. Läpyskän saimme ohjeiden mukaisesti irroitettua pitkän ruuvimeisselin avulla.



Hyvänen aika, että oli etsimistä tämän pistokkeen kanssa...

Zafiran kattila muovikuoren alta paljastettuna.

Tulpat ja tulpan reiät täynnä öljyä ja möhnää. Pistimme uudet tulpat hankintaan.

Putsasimme tulpanreiät varoen pitkällä ruuvarilla ja paperilla, johon suihkautimme puhdistusspraytä.

Kärsineet tulpat.

Mutta oli aika pohtia, mistä öljy tulppiin seikkailee...

Epäilys kohdistui venttiilikopan tiivisteeseen ja irroitettaessa se oli osittain huonosti kiinni. Uuden saimme haettua, mutta liekö saamme itse vielä koota... sen kertoo toinen tarina.


Jekku

Note to self: melkein mitä tahansa kun alkaa tekemään ja diagnosoimaan, on hyvä aloittaa vikakoodeilla! Ja ne voi lukea, vaikka ei erityisesti tarvitsisikaan... ei siitä ainakaan haittaa ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti