perjantai 29. elokuuta 2014

TO: Porschen ketjun kiristäjät

TO = työssäoppi

Päivän agendalla oli mm. ketjun kiristäjien asennusta, pientä perushuoltoa ja sekalaista sälää. Avustin valojen tarkistamisessa välillä toisella työmaalla ja ajoittain kävin tarkistelemassa Boxterin tilannetta, ettei paikat kuumene liikaa kuivaimen ollessa päällä. Opiskelin lisäksi lisää tietokantajärjestelmän käyttöä ja seurailin tarkasti aamutoimien (päivän varauslistat ja osien keräily) sujumista. Toki välissä minun piti itsestäni tehdä päivän pelle, kun piti jarrupoljinta painaa ja painoin kytkintä... siinä sitten ihmeteltiin, että missä vika. Mutta siellähän se penkin ja ratin välissä :D

Mutta kuitenkin suurimman osan ajasta taistelimme ketjun kiristäjien kanssa... Potilaamme saapui kympin maissa ja pääsin asettelemaan autoa nosturille ajolevyjen kanssa. Auto oli niin matala, että nosturin tallat eivät mahtuneet auton helman alle nostopaikoille.

Hoppa ylös ja ensimmäinen kiristäjän paikka olikin suoraan hollilla, eikä suurta etsintää tarvinut tehdä. Toisen huoltajan aiemmin näyttämä osienhaku- ja tarkistusjärjestelmä vielä osoitti hyvän kaaviokuvan siitä, millainen pala minnekin menee ja miten suurempi kokonaisuus koostuu näistä osista.

Ensimmäisen kiristäjän ollessa paikallaan, tyhjennettiin jäähdytysnestesäiliö, koska sen letku kulki toisen kiristäjän edessä. Letku tulisi siis irroittaa ennen kiristäjän vaihtoa. Ensin irrotettiin ilmanputsarinkotelo pois tieltä. Jonka jälkeen letkujen pannat saatiin hyvin auki, mutta lyhyet ja paksua materiaalia olevat letkut ovat hyvin hankalaa sorttia, koska ne eivät juuri taivu. Lisäksi letkut jämähtävät monesti tiukasti kiinni putkeen. Nitkuttelulla ja letkun päiden irroittelulla (putken ja letkun väliin varoen työkalua) voittoon. Samassa hötäkässä, ilmanputsarin aukon sisäpuolella, kaasuläppäkotelossa, kuminen suojus repsotti ja reuna oli työntynyt kaasuläppäkotelon sisään. Tämä voisi olla yksi syistä, jonka vuoksi asiakas autonsa toi huoltoon...

Kiristäjän irrottamisessa ei teknisesti ollut mitään erikoista, mutta tila oli erittäin ahdas, joten aikaa paloi pienen lenkkiavaimen kanssa nyhräämiseen ja asentojen vaihtamiseen. Uuden osan kiinnilaittaminen kuitenkin oli vielä tuplasti jännempää, koska kantta piti painaa tasaisesti jousen kanssa, että ruuvit saisi kiinni. Helpommin sanottu kuin tehty

Osien ollessa jälleen paikallaan, kiinnitettiin letkut ja niiden pannat, laturi ja eräs tiellä seikkaillut johtonippu. Ilmanputsarinkotelon kiinnitysaukkoihin vaihdettiin uudet kumit, jotka eivät pääse lipsumaan pois paikaltaan. Viimeisenä lisättiin jäähdytysnesteet, jotka oli poistettu. Vanhat olivat vielä hyvässä kunnossa äskettäin vaihdettuina.

Kun homma oli pulkassa, kone startattiin, että kuultaisiin ero alkuperäiseen. Oikein mukavat pörinät!



Tässä Boxter, josta en saanut viimeksi kuvaa. Sitä kovasti kuivatellaan.

Tässä eräs mielenkiintoinen vanhempi Porsche, jolle kävi pieni haaveri. Toivottavasti tähän saa tutustua lähemmin tulevaisuudessa.

Edellä mainittua haaveria ohjaamon puolelta. Huono kuva, mutta takana näkyvät putket ovat myös puhki sulaneet ja hieman kärähtänyttä pahvia.

Erilaisia kuvia alustan rakenteista. Erittäin mielenkiintoisia.


Matalan auton nostamiseksi ensin tunkattiin reunaa ylös, että alle saatiin sujautettua ajolevyt. Nämä mahdollistavat nostimen tallojen sijoittelun auton alle.

Uudet osat. Vasemmalla tiiviste ja oikealla ketjun kiristäjä.

Kiristäjiä asennetaan kaksi. Toinen tänne alapuolelle. Öljyastia alle, hieman ruuvia auki ja otetaan öljy talteen. Voidaan lisätä öljyä hukkaan menneen tilalle sitten sama määrä. Kiristäjän kansi näkyy suorakaiteenmuotoisen putkilenkin keskellä.

Suojaudutaan öljyltä. :) Ja varotaan avatessa, koska kannen takana on edellä esitelty jousi jännitteessä.


Jäähdytinnesteet valutetaan kahdesta lähteestä. Hanska kiertää paraikaa toista ja toinen ruuvi on saman putken varrella kuvan vasemmassa reunassa.


Jäähdyttimennesteen proppuihin laitettiin uudet alumiiniset tiivisteet. Vanhat olivat eri paria (kuvassa) ja suosivat huollossa käytettäväksi samaa materiaalia kuin mitä vastinkappale on.

Konehuoneessa piti tehdä hieman tilaa, että kiristimen hattuun pääsi käsiksi. Ensin kuvassa törröttävä, jo puoliksi irtonainen, letkunpätkä.

Seuraavaksi laturi.

Toista putkea yritimme toden teolla irroittaa, mutta ei tahtonut aika riittää. Tässä uusi kiristin on hatun alla. Suuritöisin vaihe alkamassa, eli ahtaassa paikassa hatun painaminen ja ruuvin kolojen löytäminen. Tiivisteenkään seikkailunhalu ei auttanut työn valmistumista.

Ahdasta on.

Konehuone on melko kompakti tapaus.

Lisäsimme uusvanhat jäähdytinnesteet paineilmalaitteen avulla. Olimme ottaneet talteen vanhat nesteet (ei niin kauan sitten laitetut, kirkkaat) ja hörpimme tällä letkuhärvelillä vadista vanhat säiliöön.


Jekku

Note to self: lounastauosta olis hyvä pitää kiinni... meinas aika lentää turhankin nopeaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti