torstai 12. syyskuuta 2013

Ohjausjärjestelmä

Tällä kertaa on luvassa ohjausjärjestelmän osia ja toimintaa. Hyvin yksinkertaisella tasolla ohjausjärjestelmän tarkoitus on ajoneuvon pyörien kääntäminen mahdollisimman vähäisellä voimalla ja tarkasti, jotta voidaan edetä haluttuun suuntaan. Ohjauksen helpottamiseksi on nykyaikana monenlaisia lisäosia, kuten ohjaustehostin ja kehittynyt akselisto. Turvallisuutta parantavia tekijöitä ohjausjärjestelmässä on mm. törmäystilanteessa kokoonpainuva akseli ja ohjauspylvään joustoliitos.


Ristinivelliitäntä ohjauspylvään päässä

Mustasta vivusta säädetään ohjauspylvään asentoa. Tämä on lähinnä
kuljettajan mukavuuden ja hyvän ajoasennon etsimistä varten.
Ohjauspylvään putki näkyy juuri keltaisen osan yläpuolella.

'Reikäinen' osio on kokoonpainuva osa ohjausakselia. Törmäystilanteessa tämä
pylvään osa joustaa.

Raidetangon pää.

Raidetankoa.

Raidetanko ja ohjausvaihde.

Ohjausakseli ja ohjausvaihde yhdistyvät raidetankoon.

Pyöreä sylinterinnäköinen oikealla on ohjaustehostin.
Ohjaustehostimen tarkoitus on pienentää ohjaamiseen tarvittavan voiman määrää.
Ohjauspyörä sijoitetaan ylempään liitokseen. Avainkin on vielä pesässä.


Tämä alla oleva kuva osoittaa Ackermannin ihannevierinnän periaatetta. Akselin päissä on erilliset napakannattimet, joissa ajopyörät ovat kiinni. Näiden liitokseen Ackermann lisäsi vielä vinot ohjausvarret. Raidetangon päät yhdistävät ohjausvivuston ohjausvarsiin.

Näiden ominaisuuksien yhdistelmä tuottaa mukavuutta ja vakautta kaarreajoon. Kaarteessa sisempi rengas kääntyy ulompaa enemmän, kun samalla itse akseli pysyy keskilinjan mukaisena ja tukialue samana. Tämän ohjaustyypin nimitys on olkatappiohjaus. Vertailun vuoksi ns. kääntöakseliohjaus kaventaa tukialuetta kaarteeseen tullessa, jolloin kaatumisvaara ajoneuvoon suurenee. Nimensä mukaisesti akseli kääntyy mukana kun autoa ohjataan. Kyseistä ohjaustyyppiä on käytössä oikeastaan vain perävaunuissa.

Edellä kuvattu Ackermannin ihannevierintä vähentää myös renkaisiin kohdistuvaa sivuttaisvoimaa ja tärinää kaarteessa. Ohjaus on myös hallitumpaa ja turvallisempaa.


Ackermannin ihannevierintä. Kuva: wikipedia.




Jekku

1 kommentti:

  1. Raidetangon päästä olen kuullut puhuttavan, mutta koskaan en ole nähnyt miltä se näyttää. Tutulla on auto, johon se pitäisi vaihtaa. Saa sitten kesäauton vielä käyttöön tälle vuotta. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista