tiistai 10. syyskuuta 2013

Renkaiden irroitus, rengaspaineet ja jarrujen toiminta

Tänään ensimmäistä kertaa auton kimpussa ja saimme potilaaksi Citröen C5:n vm. 2001. Harjoittelimme aluksi autonostimen käyttöä; minne nostimen tassut asetetaan oikein ja mitä työasentoja tulisi suosia.

Ennen varsinaista tehtävää tarkistimme, että auton peruutustutka toimii, koska siinä oli ollut jotakin vikaa. Auto käynnistettiin, jarru pohjaan, pakki päälle ja tarkistimme, kuuluuko asianmukaiset äänet. Eli lähestyvä kohde aiheuttaa taajemman äänimerkin jne. Tämän jälkeen poistimme autosta jumiutuneen irroitettavan vetokoukun pienellä käsityöllä.

Päivän aiheeseen:

Vanteesta pulttisuoja pois. Paineilmakäyttöisellä pulttipyssyllä irrotimme pultit renkaista. Ja rengas pitäisi muistaa asettaa maahan vanne ylöspäin, jotta naarmuilta vältyttäisiin. Pultit aina hyvään talteen, etteivät ne pyöri lattialla ja huku.

Tarkistimme rengaspaineet kaikista renkaista.

Renkaat  kiinni. Pultit kiristettiin momenttiavaimella 100Nm:iin (kunnes kuuluu 'naks'). Viimeiseksi pulttisuoja paikoilleen.

Oheisella videolla lisäksi jarrun toimintaa potilasautossa:





Jarrujen toiminnasta lähemmin:



Jarrupääsylinterissä männän liike synnyttää nestepaineen jarruputkiin...

...ja sitä kautta jarrusylinteriin, jolloin jarrupalat puristuvat vasten jarrulevyä.

Hammaskehä lähettää signaalia pyörän nopeudesta.

Jarruletku ja pieni pätkä jarruputkea

ABS-hydrauliyksikkö (musta lieriö ja laatikko sen alapuolella)


Kuva lainattu Rosen blogista, mutta olin siellä paikalla myös :)
Kuvassa näkyvä paksu letku on käytännössä seisontajarrun vaijeri.

Seisontajarrumekanismi on yleensä mekaaninen kahva auton ohjaamossa, joka kiristää siihen liitetyn vaijerin, mikä johtaa auton takapyöriin (joitakin poikkeuksia on, joissa etupyöriin). Kahvassa on hammakset, jotka lukitsevat vaijerin paikalleen siitä vedettäessä ja nappi kahvan päässä vapauttaa hammastuksen ja käsijarru voidaan laskea. Seisontajarru voi olla myös sähköinen, jolloin jarru aktivoidaan painamalla nappia ohjaamosta, mutta toimintaperiaate muuten on sama.

Käyttöjarrun osista on edellä useita kuvia ja useissa niistä virtaa jarrunestettä. Jarrunesteitä on erilaisia ja tyypeiltään ne ovat DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Yleensä peruskäyttäjän autossa on 3 tai 4 laatua olevia jarrunesteitä. Toiset sanovat, että niitä voi sekoittaa keskenään jarrunestettä lisättäessä, toiset sanovat ettei missään tapauksessa. Olipa totuus mikä hyvänsä, tosiasia on, että varmimmin pelaa se, joka lisää samaa kamaa, mitä jarrunestesäiliössä on jo ennestään.


Kaikilla jarrunesteillä on erona toisiinsa niiden lämmönsietokyky. Niiden kiehumispisteet kohoavat, mitä suurempi luku tyypillä on. Erityinen ominaisuus on DOT 5 -laadussa, joka on silikonipohjainen ja se on yleensä käytetty ammatti- ja urheilupiireissä.

Jarruneste tulee vaihtaa säännöllisin väliajoin, koska sen ominaisuudet heikkenevät ajanmyötä. Nesteen tarkoituksena on imea itseensä kosteutta, joka pääsee putkistoon ja tuo kosteus ajan mittaan vaikuttaa nesteen koostumukseen, lämmönsietoon (pakkasenkestävyyteen) ja voitelevuuteen. Kerääntyvä kosteus myös ennen pitkää vaikuttaa korroosion etenemiseen.


Jekku

Note to self: muista henkilösuojainten käyttö! Ja momenttiavaimen lukema aina nollaan kun lopetetaan työkalun käyttö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti