Vasemmanpuoleiset urat ovat jousituksen testausta varten. |
Näissä rullissa auton jarrut testataan akseli kerrallaan. |
Testeri testaa ensin auton jousituksen ja sitten jarruvoiman. Jousituksen testaamisessa urassa olevia renkaita täristetään. Lukemat olivat reilusti yli asteikon, eli normaalit. Asteikossa on ilmoitettu prosenttilukemat, jossa alle 40% on viallinen, alle 60%, mutta yli 40% on heikko ja yli 60% lukemat ovat normaaleja. Volvolle testeri antoi vasempaan etuakselin jouseen 74% ja oikeaan 71%. Taka-akselilla lukemat olivat molemmissa 81%.
Testeri mittaa myös auton akselien päällä olevan painon. Volvossa etuakselilla on painoa 839kg ja taka-akselilla 545kg.
Jarrutestissä ison näytön ohjeita noudattaen suoritetaan molempien akselien jarrujen sekä seisontajarrun jarruvoima. Tulokset ilmoitetaan newtoneina (N tai 1000N = kN). Etuakselilla Volvon vasemman jarrun jarruvoima oli 2,11kN ja oikean 2,14kN. Taka-akselilla vastaavat lukemat olivat 2,08kN ja 2,15kN. Seisontajarrulla molemmat olivat 1,52kN. Käyttöjarrun hidastuvuus oli 62% ja seisontajarrulla 22%. Kaikki lukemat olivat normaaliarvoissa.
Koneelle laitetaan auton tiedot. Tässä harjoitustapauksessa laitettiin rekisteritunnus eikä juuri muuta.
|
Testeristä saa tulostettua dokumentin jarrutestistä ja tuloksista. |
Lomake, jolle laskettiin mm. seisontajarrun pidätyskyky testissä saatujen arvojen perusteella. |
Kuva on eri tilanteesta, mutta sama käytetty nosturi pääosassa. |
Auton alla... |
Viimeisenä harjoitteena oli tutkia auton vikailmoituksia langattoman diagnoosilaitteen avulla. Laitteen ohjelmistoa käytettiin perinteisesti läppärillä, mutta langaton testerimokkula kytkettiin testipistokkeeseen kuskin puolen jalkatilassa. Testeriä varten auton virta laitettiin päälle, jolloin pitäisi normaalisti raksuttaa, että akkuvoimaa kuluu.
Tällaisella kärryllä testeri seikkailee hallista toiseen. |
Diagnoosilaitteesta tarkastimme ensin moottorinohjausjärjestelmän ja mitään ilmoituksia siellä ei näkynyt, mikä oli tietenkin hyvä asia. Hyvänä harjoitteena toimi Volvossa palava turvatyynynvalo, joten tarkistimme, millainen vikailmoitus siellä on. Laite kertoi, että takavasemman sivutörmäystunnistimen signaali on viallinen ja vika on ollut hetkellinen. Kytkimme valon pois päältä ja seuraamme, tuleeko varoitusvalo uudelleen jonkin ajan päästä.
Langaton testilaite kuskin puolen pistokkeessa. |
Akun kulumista en itse muistanut ajatella, eikä opettajakaan tainnut, joten akku loppui sitten tasan siihen kun ajoin auton ulos hallista. Hyvää oppimista tapahtui tässäkin asiassa siis. :)
Plussa plussaan ja miinus miinukseen.... |
Jekku
Note to self: jos jättää virran päälle, akku loppuu... daa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti