tiistai 10. syyskuuta 2013

Mittatyökalujen käyttö

Harjoitustyönä mittatyökalujen käyttämiseen mittasimme Akustin kanssa mopon 2-tahtimoottorin sylinterin syvyyden ja halkaisijan. Näiden mittaamiseen käytimme digitaalista työntömittaa. Ensin ruuvasimme sylinterin kannen pois, jonka jälkeen kiristimme sylinterin vielä paikalleen, ettei se heilu mitatessa. Nostimme männän yläasentoon pyörittämällä kampiakselia ja mittasimme ensin sylinterin reunan ja männän väliin jäävän hyvin pienen alueen. Nollasin mitan (ettei tarvitse erikseen laskea erotusta seuraavasta mitasta). Pidin mitan paikallaan samalla laskien männän aivan ala-asentoon, jonka jälkeen mittasimme syvyyden samasta paikasta.

Mopon moottori, jossa vielä kansi paikallaan.

Mittatyökalut: perinteinen työntömitta, keltaisessa laatikossa mikrometri ja
mustassa laatikossa digitaalinen työntömitta.

Sylinterin syvyyttä mitataan.

Sylinterin halkaisijaa mitataan.

Moottoriin vaihdettiin uudet mutterit, koska aiempi asentajaharjoittelija
oli kiinnittänyt kannen nailonreunaisilla muttereilla. Nailon ei kestä moottorin
lämpötiloja, joten vaihdoimme ne tavallisiin muttereihin. Kiristysmomentti
taulukon mukaan 9,9Nm.


Sylinterin syvyydeksi sain mitattua 42,89mm (4,289cm) ja halkaisijaksi 38,85mm. Ympyrän säde on tällöin 38,85mm/2 = 19,425mm = 1,9425cm. Laskukaava iskutilavuuden saamiseksi on


Eli mitatun sylinterin iskutilavuus on ~50,84cm3.


Toisena harjoituksena käytimme mikrometriä nokka-akselin soikeuden mittaamiseen. Soikeus mitataan ottamalla mitta akselin halkaisijasta ja toinen kääntämällä mittaa 90 astetta, jolloin mitat risteävät toisiaan. Tämän mitan kanssa työskennellessä on hyvä muistaa pitää kiinni vain merkityistä paikoista, koska käden lämpö voi riittää vaikuttamaan mittalukemaan. Vasemman käteni peukalon alla näkyy musta muovinen alue, josta mitattaessa pidetään kiinni. Lukema ruuvataan työkalun päässä olevasta ruuvista.

Molemmista suunnista sain mitatuksi 28,95mm. Ja ottaen huomioon mittalaitteesta tarkistetun heiton, sadasosa mm, tulos on 28,94mm. Näillä mitoilla ei soikeutta ole havaittavissa.


Nokka-akselin soikeuden mittausta.



Jekku

Note to self: mittalaitteet ovat toisinaan herkkiä. Niitä tulee kohdella varoen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti