perjantai 30. elokuuta 2013

4-tahtimoottorin toiminta pähkinänkuoressa

Nelitahtimoottorissa on nimensä mukaisesti neljä työtahtia. Oheinen animaatio aiheesta näyttää, miten moottorin työtahdit etenevät.

Ottomoottorissa tapahtuva toiminta:

1. Imutahti - mäntä laskee ja alipaine vetää imuventtiilistä polttoainetta ja ilmaa seoksena

2. Puristustahti - mäntä nousee ja seos puristuu männän yläosaan. Juuri ennen yläosan kohtaamista seokseen annetaan kipinä, jolloin seos syttyy ja lämpötila ja paine kasvavat

3. Työtahti - edellisen tahdin aikana kertynyt paine työntää mäntää alaspäin

4. Poistotahti - männän jälleen noustessa ylös polttoaineen palamisesta saatu energia on kerätty talteen ja siitä syntyneet pakokaasut ohjataan ulos pakoventtiilistä





Diesel-moottorissa tapahtumasarja vastaa ottomoottorin työtahteja monin osin, mutta erillistä sytyttävää kipinää ei tarvita.

1. Imutahti - mäntä laskee ja imuventtiilistä virtaa pelkkää ilmaa

2. Puristustahti - mäntä nousee ja ilmaa puristetaan kokoon. Puristuksen yhteydessä ilmaan ruiskutetaan polttoainetta. Paine nostaa lämpötilaa ja seos syttyy ilman kipinää.

3. Työtahti - mäntä laskee, kun seos syttyy paineen seurauksena

4. Poistotahti - palamisessa syntyneet pakokaasut puristetaan ulos pakoventtiilistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti