Nelitahtimoottorissa on nimensä mukaisesti neljä työtahtia. Oheinen animaatio aiheesta näyttää, miten moottorin työtahdit etenevät.
Ottomoottorissa tapahtuva toiminta:
1. Imutahti - mäntä laskee ja alipaine vetää imuventtiilistä polttoainetta ja ilmaa seoksena
2. Puristustahti - mäntä nousee ja seos puristuu männän yläosaan. Juuri ennen yläosan kohtaamista seokseen annetaan kipinä, jolloin seos syttyy ja lämpötila ja paine kasvavat
3. Työtahti - edellisen tahdin aikana kertynyt paine työntää mäntää alaspäin
4. Poistotahti - männän jälleen noustessa ylös polttoaineen palamisesta saatu energia on kerätty talteen ja siitä syntyneet pakokaasut ohjataan ulos pakoventtiilistä
Diesel-moottorissa tapahtumasarja vastaa ottomoottorin työtahteja monin osin, mutta erillistä sytyttävää kipinää ei tarvita.
1. Imutahti - mäntä laskee ja imuventtiilistä virtaa pelkkää ilmaa
2. Puristustahti - mäntä nousee ja ilmaa puristetaan kokoon. Puristuksen yhteydessä ilmaan ruiskutetaan polttoainetta. Paine nostaa lämpötilaa ja seos syttyy ilman kipinää.
3. Työtahti - mäntä laskee, kun seos syttyy paineen seurauksena
4. Poistotahti - palamisessa syntyneet pakokaasut puristetaan ulos pakoventtiilistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti