Ristinivelliitäntä ohjauspylvään päässä |
Mustasta vivusta säädetään ohjauspylvään asentoa. Tämä on lähinnä kuljettajan mukavuuden ja hyvän ajoasennon etsimistä varten. Ohjauspylvään putki näkyy juuri keltaisen osan yläpuolella. |
'Reikäinen' osio on kokoonpainuva osa ohjausakselia. Törmäystilanteessa tämä pylvään osa joustaa. |
Raidetangon pää. |
Raidetankoa. |
Raidetanko ja ohjausvaihde. |
Ohjausakseli ja ohjausvaihde yhdistyvät raidetankoon. |
Tämä alla oleva kuva osoittaa Ackermannin ihannevierinnän periaatetta. Akselin päissä on erilliset napakannattimet, joissa ajopyörät ovat kiinni. Näiden liitokseen Ackermann lisäsi vielä vinot ohjausvarret. Raidetangon päät yhdistävät ohjausvivuston ohjausvarsiin.
Näiden ominaisuuksien yhdistelmä tuottaa mukavuutta ja vakautta kaarreajoon. Kaarteessa sisempi rengas kääntyy ulompaa enemmän, kun samalla itse akseli pysyy keskilinjan mukaisena ja tukialue samana. Tämän ohjaustyypin nimitys on olkatappiohjaus. Vertailun vuoksi ns. kääntöakseliohjaus kaventaa tukialuetta kaarteeseen tullessa, jolloin kaatumisvaara ajoneuvoon suurenee. Nimensä mukaisesti akseli kääntyy mukana kun autoa ohjataan. Kyseistä ohjaustyyppiä on käytössä oikeastaan vain perävaunuissa.
Edellä kuvattu Ackermannin ihannevierintä vähentää myös renkaisiin kohdistuvaa sivuttaisvoimaa ja tärinää kaarteessa. Ohjaus on myös hallitumpaa ja turvallisempaa.
Ackermannin ihannevierintä. Kuva: wikipedia. |
Jekku
Raidetangon päästä olen kuullut puhuttavan, mutta koskaan en ole nähnyt miltä se näyttää. Tutulla on auto, johon se pitäisi vaihtaa. Saa sitten kesäauton vielä käyttöön tälle vuotta. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat
VastaaPoista