sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Renkaan paikkaus, asennus ja vääntömomentti

Perjantain parin hallitunnin kunniaksi teimme pienen ja sievän paikkaushomman. Rengas itsessään oli vm. -68 Chrysleriin, joten sillä oli kokoa ja näköä.

Renkaiden kiinnityksessä yleensä on hyvä tietää autokohtainen vääntömomentti pulttien/mutterien kiristystä varten. Kiristykseen käytetään tiettyä momenttiavainta, jossa on asteikko asetettavalle momentille (Nm). Avaimen sisällä on jousi ja yleensä vääntöruuvi tms. joiden avulla asteikkoon voidaan säätää oikea lukema. Jousi tulee käytön jälkeen aina nollata, ettei jousi menetä kimmoisuuttaan ja vaikuta asteikon oikeellisuuteen. Avaimet myös ajoittain kalibroidaan tästä syystä.

Autokohtaiset momentit löytyvät alan tietokannoista mm. Autodata tai tämän kirjoituksen auton yhteydessä tieto löytyi vain omistajalta (75Nm). Autodatan kohdalla tietokannasta haetaan auton tarkoilla tiedoilla Tekniset tiedot -osio, josta löytyy ajopyörien kiristysmomentti. Korjaamoilla ja hallillamme on myös ruuvien halkaisijaan (mitataan kierteistä, ei sama kuin avainkoko) ja lujuusluokkiin perustuva taulukko kiristysmomenteista. Esim. 


Ruuvikoko
8.8
10.9
12.9
M6
9.9
14
16.5
M8
24
34
40
M10
48
67
81
M12
83
117
140







Jekku

Note to self: auton nostamisessa tulee olla ehdottoman varma nosturin jalkojen (tms.) sijoittamisesta oikein ja tunkkia käyttäessä on oltava myös tukipukit auton alla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti