Volvon 300tkm huolto
suoritettiin vaihtelevasti parin kolmen hengen voimin n. viikon kuluessa. Tästä johtuen edellisestä postauksesta onkin jo vierähtänyt tovi. Täytyy toki muistaa, että me opiskelemme tarkasti asioita ja opiskeluympäristössä tapahtuu paljon muutakin välissä. Päivien päätteeksi oli toki tärkeää pitää auto käyttökunnossa, koska minä asiakkaana halusin lähteä sillä takaisin kotiin ;) Kusti asentaa täällä ja Nina täällä.Ps. auto on minun, joten blogissani ja ryhmäni blogeissa näkyvä rekisteritunnus saa olla näkyvissä.
Minä itse. Laitan rengasta paikalleen. Ilme kertoo, 'no miksei tää mee....' (Kuva: Nina) |
Määräaikaishuoltoa varten tarkastin ensin huoltokirjan, mutta se ei sisältänyt juurikaan tietoja siitä, mitä seuraava huolto sisältää. Jakopäänhihnan vaihto oli merkitty aiemmissa huolloissa, joten sen vaihtaminen menee 322 000km hujakoille. Eli tämän huollon yhteydessä sitä ei vielä suoriteta.
Seuraavaksi tutustuin autodata-tietokannan sisältöön, mitä määräaikaishuolto tämän auton kohdalla tarkoittaa. Jakopäänhihnan vaihdosta järjestelmä muistuttaa, mutta se jätetään toistaiseksi huomiotta. Määräaikaishuolto-osiossa on pitkä lista pienempiä ja suurempia tarkastustehtäviä. Listassa on kuusi kohtaa, joiden alla on siihen liittyviä tarkastuskohteita.
1. Auto lattialla
...mm. peilit, ajo- ja sisävalot, varoitusvalot ja -merkit, korin kuntoTämän listan kohdalla suurin osa tarkastuskohteista suoriutui testistä. Merkkivalot toimivat, valot ja pyyhkimet toimivat, jne. Muutamia huomioita oli ensinnäkin vasemman ajovalon pyyhkimen toimimattomuus (ilmeisesti pyyhkijän moottorissa vika), tuulilasin pyyhkimet ovat kuluneet, korissa on suuriakin kiveniskemiä ja maalinrapistumia ja SRS-valo palaa. Tämä valo kuitattiin aiemmassa harjoituksessa diagnoositesterin kautta, mutta se on palannut jälleen. Sen taustalla oleva vika tullaan tarkastamaan myöhemmin.
Huoltokirjasta tarkistettiin, milloin edelliset huollot on suoritettu ja onko niissä erityismainintoja. |
Sulat pitäisi vaihtaa... vähän heikossa kunnossa. |
Vasen ajovalon pyyhin ei toimi. Siihen pitäisi löytää varaosana moottori. |
Konepellissä on aikamoisia kiveniskemistä alkunsa saaneita maali- ja lakkapinnan rapistumia. |
Sähköiset peilit toimivat. Ja ylipäätään kaikki peilit ovat paikallaan... |
Keskikonsolin valoja oli hieman haastavaa tutkia päivänvalossa, mutta eräänä hämäränä aamuna totesin, että ilmastointinamiskoista pari polttimoa pimeänä. Pyllynlämmittimet toimivat. ;) Talvi tulee... |
Sisätilan kaikki valot toimivat. |
2. Auto kokonaan nostettuna
...mm. öljyt, jousitus, alustan letkut ja putket, pakoputkisto ja kiinnityksetAlustan putket ja letkut olivat hyvässä kunnossa. Ohjausniveliä tarkasteltaessa löydettiin ohjauksessa kuuluvan nakutuksen lähde. Ääntä etsittiin jo aiemmin, mutta välys on sen verran kasvanut, että lähde oli helpompi nyt paikallistaa. Ääni kuului siis koiranluun päässä olevasta nivelestä, joka on kiinni etuakselissa. Toinen koiranluun nivel kiinnittyy kallistuksenvakaimeen. Eli koiranluu pitää vaihtaa. Siitä uusi blogikirjoitus myöhemmin. :)
Jouset, muut nivelet, kiinnikkeet yms olivat kaikki silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja muita repsotuksia tai kolinoita ei ilmennyt.
Öljynvaihto
Öljynvaihtoon käytiin auton ollessa nostettuna. Öljypohjan alle tuotiin erityinen öljynkeräyssäiliö ja allas. Pohjasta avattiin ruuvi, josta öljy valui siististi sammioon. No siististi, pakkohan ne hanskat oli vaihtaa tän jälkeen. Oli miten oli, öljyn valumisen aikana teimme muita tehtäviä, mutta myöhemmin avasimme vielä öljynsuodattimen korkin ja poistimme vanhan suodattimen. Tässä mallissa korkki on erillinen ja pelkkä suodatin vaihdetaan. Joissakin tapauksissa vaihdetaan eräänlainen suodattimen ja korkin yhdistelmä.Öljyjen valuttua laitoimme ruuvin kiinni öljypohjaan ja asensimme uuden suodattimen. Ruuville ei ollut omaa momenttia tiedossa, joten saimme opettajalta tähän hieman neuvoja. Rinnakkaisluokan opettaja Lauri sattui olemaan vieressä, joten sopivasti 'siirsimme vastuun' hänelle ja hän varmisti kireyden.
Auto laskettiin uusien öljyjen lisäämistä varten. Lorottelimme ensin tonkallisen, 5 litraa. Teimme koekäynnistyksen, jotta suodattimeen hörähtää öljyä. Tämän jälkeen lisäsimme viimeiset neljä desiä. Eli öljyä tähän koneeseen upposi aika roimasti. Vanhaan öljyyn verrattuna uusi oli kuin juoksevaa hunajaa. Kone tykkää. :)
3. Auto puoliksi nostettuna
...mm. jarrut, renkaiden kuntoPuoliksi nostettuna autosta on kätevämpää tarkastella renkaita ja jarruja. Hyvät työasennot on kaiken a ja o! |
Renkaat ovat oikein hyvässä kunnossa. Ne tarkistettiin renkaan omista merkinnöistä. Renkaassa on urissa varoituskohdat, joissa renkaat on viimeistään pakko vaihtaa. Kyseiset renkaat on ostettu keväällä, joten kulutuspintaa oli reilusti jäljellä.
Rekisterikilven valot olivat palaneet, joten ne vaihdoimme. Homma olikin suurempi, mitä ensin kuvittelimme. Harhakuva oli, että avaamme lampusta kannen ja 'töks' uusi polttimo tilalle, mutta ehei. Avasimme takaluukun, takaluukun verhoilun muovitappeineen, irroitimme muovisen korin osan (auton ulkopuolella oleva takaluukun lukon ympärillä oleva koristelista, jonka syvennyksissä lamput olivat piilossa) ja tämän jälkeen vasta itse lampun. Senkin jälkeen vielä pohdimme, miten polttimo saadaan pois. Mutta vaihto onnistui! Testasimme luonnollisesti kytkemällä autoon hetkeksi virran päälle.
Takaluukun kannesta piti irrottaa ensin verhoilu, että päästiin käsiksi koristelistan kiinnikkeisiin... |
Jarruhuolto
Volvo saatiin halliin nosturille ja aloitimme jarrujen kokonaisuudesta. Aloitimme renkaiden irrottamisella. Joka renkaan takaa irrotimme jarrusatulat. Takapyörien satulat olivat yhteydessä tiiviisti seisontajarruun, joten se toi oman mausteensa irrottamiseen. Etupäästä satulat lähtivät suht pienellä vaivannäöllä. Satulaa taivutettiin etupään puolella ylöspäin, jotta jarrupalat saatiin pois. Otin palat yksi kerrallaan pois ja käsittelin ne myös yksitellen. Halusin olla varma siitä, että ne tulevat oikein takaisin. Jarrupaloissa olevat levyt nakutin irti. Toisissa ne olivat tiukemmassa kuin toisissa.Etujarrupala ja pelti |
Puhdistin palat ja satulan osat (joihin palat osuvat) teräsharjalla. Hieman myös pellinpaloja, joiden tarkoitus on vaimentaa jarrujen tärinää. Ennen palojen laittamista satulaan, laitoin hieman kuparirasvaa kohtiin, joissa pala koskettaa satulaa. Rasvaakaan ei saa olla liikaa, kuten huomasin takajarrupalojen kanssa käyneen edellisellä huoltajalla. Rasvaa päätyi jarrupalan kitkapintaan, joten se piti puhdistaa hiomakankaalla.
Etujarrusatula ylös nostettuna. Sen alla näkyy jarrupalat. |
Takajarrun satula ja jarrupalat. |
Osien ollessa kunnossa, laitettiin satulat paikalleen. Satulat kiinnitettiin kannattimiinsa 35Nm kireyteen. Kun kaikki satulat olivat paikallaan ja kiristetty, siirryimme jarrunesteen vaihtoon. Neste imettiin konepellin alta, omasta säiliöstään paineilmapumpulla ilmauspulloon. Tämän jälkeen lisättiin säiliöön uutta nestettä (DOT 4) ja vanhaa nestettä imettiin ilmausventtiileistä joka renkaan kohdalta ko. ilmauspullolla. Nestettä seurattiin ilmauksen aikana ja lisättiin säiliöön tarvittaessa.
Ilmauksen jälkeen laitettiin renkaat paikoilleen. Ensin väänsimme ruuvit kaikkiin käsin ja räikkäavaimella. Viimeinen kiristys tehtiin momenttiavaimella 110Nm:iin. Käytännössä tässä kohtaa olimme valmiita. Opettaja teki ensimmäisen testiajon, eikä tuossa kohtaa ainakaan erityisiä ongelmia esiintynyt.
Renkaan pultit. Kuparirasvaa laitettiin jarrusatulan osiin ja jarrupaloihin tiettyihin kohtiin, joissa ne osuvat satulaan. |
****
Kotiin ajaessa auto täristi, joten seuraavana päivänä avattiin vasen eturengas uudelleen. Ongelma oli mitä ilmeisimmin vanteen sovitinrengas, joka oli jäänyt keskiön ja renkaan väliin. Sovitin kilahti lattialle, kun rengas poistettiin. Puhdistimme silti varmuuden vuoksi vielä jarrupalojen kitkapinnat hiontakankaalla ja hioimme lisäksi pultintappien ympäriltä erillisellä paineilmatoimisella minilaikalla. Homma uudelleen kasaan ja koeajo. Hyvin toimi!
Kusti puhdistaa minilaikalla ja minä annan paineilmaa, että pöly lentää meistä poispäin. (Kuva: Nina) |
4. Toimenpiteet moottoritilassa
...mm. akku, moottoritilan putket ja letkut, jarruneste, pesunesteMoottoritilan putket ja letkut olivat kaikki hyvässä kunnossa ja haurastumattomia. Jäähdytinnesteen laadun tarkastimme erityisellä laitteella, joka muistutti hyvin paljon kaukoputkea. Putken päässä oli muovikantinen levyke, jonka päälle tipautetaan pieni tippa jäähdytinnestettä. Kansi kiinni ja putken toisesta päästä tiirataan läpi. Sisälle katsoessa näkyy asteikko nollasta -50:n asti. Vedellä testatessamme asteikko näytti nollaa, kuten arvata saattaa. Jäähdytinnesteen kohdalla asteikko oli sopivasti -40 kohdalla. Eli ei toimenpiteitä sen suhteen. Jarrunesteet oli vaihdettu jo aiemmin, pesimen nestettä oli vielä jäljellä ja ohjaustehostimen nestettä oli myös riittävästi.
Vaihdoimme myös ilmansuodattimen konetilaan ja uudet sytytystulpat. Sytytystulppien vaihtamisesta en saanut kuvaa ladattua, mutta käytännössä irroitimme moottorista muoviset kannen osat, jotka olivat pienillä ruuveilla kiinni. Kannen alla oli heti sytytystulppien hatut. Tämä kuva osoittautui hyödylliseksi, kun yritimme laittaa hatut oikeassa järjestyksessä takaisin. ;) Tulpat irroitettiin räikkäavaimella ja kiinnitettiin omaan momenttiinsa 25Nm. Ja vielä ennen uusien tulppien asentamista, puhdistimme onkalot paineilmalla, ettei sinne jää roskaa, kiviä, hiekkaa, mitä ikinä.
Sytytystulppien hatut. Neljä kappaletta. |
Ilmansuodattimen kotelo ja uusi suodatin. |
Akku
Testasimme 16. päivä myös akun ja laturin toimintaa. Ensin kiinnitimme akkuun testerin. Punainen johto plussaan ja musta miinukseen. Laitteen näytöstä seurasimme valittavia vaihtoehtoja ja teimme ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Akun teho oli heikko ja laite vaati vaihtamista. Teimme toisen testin samalla laitteella vielä auton ollessa käynnissä, mutta tulos oli käytännössä sama. Varmistaaksemme, että vika ei ole laturissa, testasimme sen toiminnan samalla laitteella ja auton ollessa käynnissä. Testi antoi hyvän arvosanan. Opettajan suosituksesta teimme kuitenkin vielä toisenkin testin laturille, johon käytimme pihtivirtamittaria. Se on käytännössä kuin pihdit, jotka avataan ja laturin johto jätetään pihtien sisään.Pihtivirtamittari. (Kuva: Nina) |
Akkutesteri. Ilmoittaa, että akku pitää vaihtaa. (Kuva: Nina) |
Seuraavana hallipäivänä sitten vaihdoimmekin akun. Olin käynyt sen ostamassa edellisen päivän päätteeksi. Akku vaihdettiin varmuuden vuoksi niin, että virta säilyy katkeamattomana koko ajan. Meitä opiskelijoita jännitti jostain syystä kovasti akun vaihtaminen, joten varmistimme varmaan turhankin usein opettajalta, että miten homma sujuu. Toisaalta, motivaatio oli kova saada työ tehdyksi virheettömästi ja ilman haavereita toki.
Uusi akku. |
Kiinnitimme virtakaapelit vanhaan ja uuteen akkuun siten, että miinus/musta kaapeli lähti vanhan akun vastaavasta kohdasta kiinni auton koriin. Plus/punainen kaapeli kiinnitettiin uuden akun vastaavasta navasta vanhan akun plus-napaan. Kaapelien kanssa tuli olla tarkkana, koska jos ne koskettavat toisiaan napojen ollessa kiinni, seuraukset voivat olla kehnojakin.
Kaapelien ollessa paikallaan aloimme irrottamaan vanhaa akkua, joka oli alkuperäisosa. Eli kestänyt 9 vuotta ongelmitta. Ensimmäiset hidastelut käynnistyksessä alkoivat viime talvena ja varsinaiset huonoimmat merkit ihan viime viikkoina. Lähinnä käynnistyksessä alkoi olemaan pidempi starttiaika ja toisinaan 'hörskähti' vain ja piti yrittää toisen kerran käynnistää.
Akku saatiin pienellä soturihengellä pois, käyttäen rengasrautaa, liu'uttamalla akkua alustallaan ja samalla painamalla muovista klipsiä pois alta. Tässä saimme muoviklipsin poikki. Syy oli oikeastaan minun, koska minä olin rengasraudan päässä ja sain lipsautettua akun liikkeelle ennen kuin Kusti sain klipsin pois tieltä. Klipsi tosin oli niin jäykkä, että en tiedä olisimmeko oikeasti saaneetkaan sitä pois ilman väkivaltaa.
Uutta akkua asetellessa oli oltava erittäin tarkka siinä, että akun navassa oleva kaapeli ei saa irrota navasta ennen kuin akun kiinnike (metallia) on paikallaan. Tällöin virta ei pääse katkeamaan. Sama molempien napojen kanssa. Sain itse kokeilla tätä ja jännityksestä huolimatta se onnistui hyvin.
Kiinnitysruuvien kanssa askartelimme tovin. Ruuvin vastinkappaletta yritimme ensin laittaa väärinpäin, joten eihän siitä tahtonut tulla mitään. Kustilla onneksi välähti, että jos vaikka kääntäisimme sen ympäri. Se oli hyvä homma se. Kusti sai käynnistää ja toimi kuin unelma.
Ai niin, ja koska muovikiinnike akun kiinnitysalustassa rikkoutui, laitoin akun väliaikaisesti kiinni johdonpätkällä. Seuraavana hallikertana teemme siihen uuden kiinnitysmekanismin.
5. Kohteiden lopputarkastus
...mm. huoltovälin osoitin, vetokoukku, konepellin salpaOhjaamoon asennettiin uusi sisäilmansuodatin. Tässä ei ollut mitään ihmeellistä. Kotelo pois, vanha suodatin ulos, uusi sisään, kotelo paikalleen ja verhoilu paikalleen. Nice.
Suodattimen kotelo on hanskalokeron alla, kyytiläisen jalkatilassa. |
Vanha suodatin. Jokseenkin karseassa kunnossa, mutta on se joskus ollut valkoinen. Näkyy reunoista vielä 'puhdasta'. |
Muita tarkastuskohteita oli keskuslukitus (toimii), huoltovälin osoitin pitää nollata, vetokoukku (irroitettavaa mallia, kahva hukassa), konepellin salpa ja lukko. Lisäksi kaikkiin lukkoihin ja salpoihin laitoimme lukkoöljyä.
Lukkoihin ja salpoihin öljyä. (Kuva: Nina) |
6. Auton koeajo
...käsittely/toiminta/suorituskykyTämän vaiheen suoritin luonnollisesti joka hallipäivän jälkeen lähtemällä kotiin. Jarruja testasin reilulla polkimen painamisella ja hieman auton käyttäytymistä rattia vääntelemällä reilummin. Selkeä ero on akun, sytytystulppien ja öljyjen vaihdon jälkeen.
Jekku
Note to self: jos hylsy jää sytytystulppaan kiinni sitä irrottaessa, kannattaa laittaa räikän jatkovarsi uudestaan kiinni ja hölskytellä sillä hylsyä... pieni edestakainen liike saa hylsyn nousemaan paremmin.
Öljyjä laskiessa kannattaa nostaa säiliö mahdollisimman ylös tai tarvittaessa hieman laskea autoa. Ruuvia ottaessa irti, öljy voi tulla isollakin kaarella.
...kun yhdestä korjauskohteesta pääsee, tulee toinen eteen...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti