Autoalalla toimitaan tiettyjen säännöstöjen ja ehtojen mukaisesti. Nämä ehdot on Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja niitä käyttää kaikki mm. Autoalan keskusliiton jäsentahojen auto- ja erikoiskorjaamot ja automaalaamot.
1. Korjaamon velvollisuudet
Korjaamon velvollisuus on suorittaa asiakastyöt huolella ja ammattitaidolla. Sen vastuulla on hankkia työhön tarvittavat varaosat ja tarvikkeet, joko alkuperäisosina tai muina ominaisuuksiltaan vastaavina. Asiakkaan tuodessa omia varaosia, korjaamolla on oikeus kieltäytyä käyttämästä niitä, mikäli osat ovat työhön kelpaamattomia tai vioittuneita.
Korjaamo tekee vain sellaisia asiakastöitä, joihin sillä on pätevyys. Työhön kuuluvia osia tai tehtäviä korjaamo voi teettää alihankintana tarpeen vaatiessa, mutta korjaamo vastaan alihankkijan suorittamasta työstä tai antamasta palvelusta.
Asiakastöissä tulee aina huomioida edullisimman mahdollisen työ- ja korjaustavan periaate. Jos korjauksesta on ajoneuvon/laitteen arvoon nähden enemmän haittaa kuin hyötyä taloudellisesti, siitä tulee keskustella ensin asiakkaan kanssa.
2. Työtilaus
Ennen tilausta, asiakkaan tulee ilmoittaa aiemmin suoritetuista töistä tai korjaustoimenpiteistä korjaamon tilauksen vastaanottajalle. Työtilaus tehdään aina kaksinkappalein, joista toinen jää korjaamon arkistoon ja toinen annetaan asiakkaalle tositteeksi. Jälkeenpäin tehdyistä lisäyksistä tai muutoksista työtilaukseen jää korjaamon arkistoon tieto, mutta asiakkaalle niistä on ilmoitettava, mikäli asiakas toivoo muutoksista itselleen kopion.
Asiakkaalla on mahdollisuus perua työtilaus ennen työtilauksen alkamista tai sen suorittamisen aikana. Tällöin asiakkaan tulee kuitenkin korvata korjaamolle sen hankkimat tarvikkeet ja varaosat sekä muut heistä riippumattomat kulut, joita kyseisen työn aloittaminen/suunnittelu on aiheuttanut. Summa ei kuitenkaan saa ylittää varsinaisen työtilauksen alkuperäistä hintaa.
3. Vastuu autoverosta
Jos asiakastilauksena korjattavaan autoon lisätään niin paljon uusia osia, että ajoneuvo joudutaan verottamaan uudelleen, verotettava taho on ajoneuvon omistaja ja korjauksen tilaaja. Veromuutoksiin johtavat toimenpiteet voi tilata ainoastaan ajoneuvon omistaja. Asiakkaan tulee ilmoittaa myös aiemmista osien vaihdosta.
4. Hintatiedot
Korjaamon hinnoitteluperusteiden tulee olla näkyvillä korjaamon tiloissa. Hinta voi olla arvio, kiinteä hinta tai enimmäishinta. Hinta-arvio ei saa ylittää toteutuvaa kustannusta yli 15%. Tämä ei koske korjaustoimenpiteiden lomassa ennakoimattomia tarpeellisia toimenpiteitä. Näissä tapauksissa asiakkaalle on välittömästi ilmoitettava hinta-arvion ja korjaustoimenpiteiden muutoksista. Mikäli on sovittu enimmäishinta, sitä ei tule ylittää. Kiinteää hintaa ei saa ylittää myöskään ilman asiakkaan lupaa muutoin kuin seuraavan kohdan (5.) mainittujen lisätöiden puitteissa.
Laskussa eritellään työssä suoritetut toimenpiteet, varaosien yksikköhinnat, alihankintana suoritetut työt, tarvikkeet sekä muut kustannuksia aiheuttaneet toimenpiteet.
5. Lisätyöt
Tarpeellisia ja vähäisiä toimenpiteitä voidaan tehdä vain asiakkaan suostumuksella. Lisäksi asiakkaalle on tähdennettävä, mikäli lisätyön suorittamatta jättäminen voi vaarantaa hänen terveytensä tai omaisuuttaan. Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä, vain vähäisiä, tilaukseen nähden tarpeellisia toimenpiteitä voidaan suorittaa ilman varsinaista lupaa. Tällaisten töiden kustannukset eivät saa ylittää 100 euroa.
6. Maksuehdot
Korjaamolasku maksetaan työtä luovuttaessa käteisellä, ellei muusta maksutavasta ole sovittu. Erääntyneestä suorituksesta peritään korkolain mukaista viivästyskorkoa. Ajoneuvo voidaan myös jättää luovuttamatta asiakkaalle, mikäli maksukykyä ei ole. Vakuuksista voidaan sopia erikseen. Virheellisesti suoritetusta työstä asiakkaan ei tarvitse maksaa ja hänellä on oikeus vaatia uusia korjaustoimenpiteitä virheellisesti suoritettujen töiden osalta.
7. Vakuutusyhtiö maksajana
Korjaamo ja asiakas tekevät sopimuksen vakuutukseen menevistä toimenpiteistä ja korjaamo hakee vakuutusyhtiöltä suoraan laskutuslupaa. Ennen tätä tehdään ajoneuvoon vahinkotarkastus vaurioiden ja korjauksien määrittämiseksi. Asiakas korvaa korjaustyöstä sen osan, joka ei vakuutusyhtiön korvauksien piiriin osu.
8. Työn valmistuminen
Korjaamo antaa ohjeellisen ajan työn valmistumiselle, mutta lisäajan tarpeessa sitä on pyydettävä asiakkaalla. Asiakkaan tulee kohtuuden rajoissa antaa lisäaikaa korjaamon tarpeisiin. Mikäli erityistä aikarajaa ei ole sovittu erikseen, työn tulee valmistua työn vaativuuteen nähden kohtuullisessa ajassa. Vahingonkorvauksista kohdassa 13. Oikeus sopimuksen purkamisesta määräytyy kuluttajasuojalain mukaisesti.
9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
Vastaanotto ja luovutus tapahtuvat aukioloaikojen puitteissa 'avaimet käteen' -periaatteella. Aukioloaikojen ulkopuolella vastuu on asiakkaalla. Ajoneuvoa tulee säilyttää asianmukaisesti ja kohdella huolella. Vahingoista tai katoamisesta vastaa korjaamo, mikäli se voi todentaa toimineensa toisin. Ajoneuvon irtaimisto ei ole korjaamon vastuulla. Neljä päivää asiakkaalle ilmoittamisen jälkeen, ajoneuvo voidaan siirtää korjaamon ulkopuolelle, mikäli asiakas ei vastaa yhteydenottoihin. Siirrosta ilmoitetaan asiakkaalle edeltävänä päivänä.
10. Takuu
Työstä on takuu seuraavat 6kk tai 15 000km (riippuen siitä kumpi saavutetaan ensin). Takuun voimassaoloaikana ilmenevät korjaukseen liittyvät kustantaa korjaamo. Takuu ei koske asiakkaan itse hankkimia varaosia tai normaalin kulumisen piikkiin meneviä töitä. Takuu ei ole voimassa, mikäli syy on asiakkaassa, vääränlaisessa käytössä, perushuoltamisen laiminlyönnissä, ulkopuolisen tai tapaturman aiheuttamassa vauriossa.
11. Maalaustakuu
Takuu on voimassa työn valmistumisesta 12kk. Kuitenkaan se ei kata mm. kiveniskemiä tai aiempien maalauskertojen väärien menetelmien vaikutuksesta johtuvia ilmiöitä. Takuuta voi rajoittaa myös seikat, joissa asiakas on itse tehnyt pohjustustyöt tai hankkinut itse maalaustarvikkeet. Lisäksi huomioonotettavat seikat ovat korroosion aiheuttamat vauriot ja muovi- ja kumiosat, joiden käyttäytymistä maalien kanssa ei voida aina ennakoida.
12. Virheilmoitus ja korjaaminen
Asiakkaan tulee ilmoittaa korjaamistoimenpiteissä tapahtuneista virheistä viipymättä työn suorittaneeseen korjaamoon ja vaatia virheen korjaamista kohtuullisessa ajassa. Korjaamon tulee myös ottaa työ vastaan kohtuullisessa ajassa ja suorittaa korjaustoimenpiteet omalla kustannuksellaan. Korjaamo voi myös osoittaa asiakkaalle toinen korjaamo, mikäli ajoneuvon siirtäminen on vaikeaa alkuperäisen huollon suorittaneeseen korjaamoon. Mikäli asiakas vie ajoneuvon itse toiseen korjaamoon, ilmoittamatta siitä huollon suorittaneeseen korjaamoon, takuu tai korvauvelvollisuus ei enää päde. Mikäli virheen korjaaminen aiheuttaa kohtuuttoman suuria menetyksiä virheen suuruuteen nähden, korjaamolla on oikeus kieltäytyä korjaamasta.
13. Vahingonkorvaus virheestä tai viivästyksestä johtuen
Mikäli edellä mainitut ehdot eivät täyty korjaamiseen vaadittujen aikojen tai toimenpiteiden puitteissa, asiakkaalla on mahdollisuus periä vahingonkorvausta. Mikäli ehtojen täyttymättömyys johtuu korjaamosta riippumattomista syistä, korvausvelvollisuus ei päde. Asiakkaan tulee kuitenkin toimia siten, etteivät virheen/viivästyksen aiheuttamat vahingot hänen omien toimiensa vuoksi lisäänny.
14. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mikäli sopiminen ei onnistu korjaamon ja asiakkaan välillä ilman apua, voidaan ottaa yhteys kuluttajariitalautakuntaan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti