maanantai 30. syyskuuta 2013

Toyota Verso 2010 - jarrutesti ja päästömittaus

Toyota oli lähdössä ensimmäiseen katsastukseensa ja sitä silmällä pitäen asiakas toivoi päästömittausta. Sehän tehtiin, mutta sen lisäksi pääsin Verson ratissa myös jarrutestiä suorittamaan.


Toyota Verso vm. 2010





Jarrutestiin

Hain auton koulurakennuksen toiselta puolelta. Asiakas kun sattui olemaan ns. paikallisia. Ajoin menopelin dynamometrihallin eteen, juuri maton eteen. Matto siis mittaa, ovatko pyörät suoraan menosuuntaan vai 'auraavatko'/'harittavatko' ne. Ensimmäisenä testissä on etuakselin jousitus. Ensiyrittämällä onnistuin pompauttamaan auton testerin yli, mutta toisella meni jo paremmin. Jousitustestin jälkeen hieman eteenpäin, jotta etuakseli putoaa jarrutestirullien syvennykseen.


Takimmainen urapari on jousitustestiä varten. Edempänä näkyy jarrutestirullaparin toinen rulla.

Testissä rullat lähtevät pyörittämään akselin pyöriä automaattisesti, kun paino kertoo testerille, että auto on paikallaan. Näytöltä seurataan, mitä ohjeita testeri antaa. Ensimmäisenä annetaan tasaista jarrua tietyllä voimakkuudella, jonka jälkeen testeri ilmoittaa, että jarrun voi polkaista lukkoon saakka.

Taka-akselin kohdalla suoritetaan sama, mutta epäonnistuin jousitustesteriin tähtäämisessä, joten se jäi ottamatta. Sain auton jarrutesteriin ja samat manööverit suoritettiin tässä, mutta lisäksi vielä seisontajarrun tehokkuus. Eli käyttöjarrutestin jälkeen testeri ilmoittaa, että seisontajarruvivusta voi vetää varovaisesti ja lopuksi kiinni asti.

Testi on suoritettu. Ajoin auton eteenpäin nosturin paikalle. Fiilikset: no hitsi, meni sääret hapoille, kun jännitti :D


Testerille syötetty data tallennettiin koneelle. Tuloksia, jotka olivat ihan hyvät, en enempää tähän analysoi. Vastaavanlaisen testi suoritettiin Volvolle aiemmin.



Päästömittaus

Päästömittausta varten hain halliin erityisen testausvälineistön, joka käsittää siis analysointilaitteen, langattoman 'testimokkulan', tulostimen ja pakokaasumittarin. 'Testimokkula' on siis laite, joka liitetään auton testipistokkeeseen (yleensä kuskin jalkatilassa) ja se lähettää analysointilaitteelle dataa auton tilasta.


Päästömittauspömpeli.

Töpselit seinään, laite käyntiin. 'Testimokkula' auton pistokkeeseen ja päästösondi pakoputkeen. Sitten vielä muistetaan pakokaasuimuri. Sondin vuoksi imuria oli hankala asettaa paikalleen, joten jätimme sen alempana olevan kuvan havainnollistamalla tavalla 'hollille' ja avasimme hallin nosto-oven varmuuden vuoksi.



Etäluettava laite, eli 'testimokkula', joka hakee autosta dataa ja lähettää sitä analysointikoneelle.

Päästösondi auton pakoputkessa.

Ennen varsinaista käynnistystä ja testausta on tehtävä silmämääräinen tarkastus konetilaan,
että kaikki siellä on asemissaan ja ehjän näköistä.



Auto oli tuore, joten valittiin OBD -testiohjelma.
Testaaja-valikosta otetaan aina vastuussa oleva opettaja.
Silmämääräisen tarkastuksen ruutuun laitetaan täppä, kun se on hyväksytty.

Lisätään rekisteritunnus, auton merkki ja malli. Käyttöönottopäivämäärää ei ollut
testihetkellä Versoon saatavilla.

Testiä aloitettaessa käynnistetään auto ja odotetaan, kunnes moottorin
lämpötila on sopiva testin suorittamista varten.
Ohjelma siirtyy itse seuraavaan vaiheeseen, kun lämpötila on saavutettu.

Muutama kuva jäi välistä ottamatta, koska olin itse autossa polkemassa kaasua. Ohjelma ilmoittaa, kuinka paljon kaasua annetaan ja se pidetään hetken ajan tasaisena. Ohjelma kertoo myös, kun kaasun voi vapauttaa. Tällöin ohjelma kysyy, onko mittaukset ok ja pyytää hyväksyntää tai jatkamaan testausta.

Kuvissa ei näy, mutta testilukemat tulevat näytölle mustina ja kuulemma lukemat ovat punaisia, jos testilukemat eivät ole hyväksyttäviä tai ne tulee suorittaa uudelleen. Ehkä vielä näen tällaisen tapauksen vielä livenä.

Testin jälkeen auto sammutetaan ja testilukemat tulevat kaavakkeelle ohjelmistosta suoraan. Kaavake tulostetaan ja opettajan leimalla annetaan asiakkaalle vietäväksi katsastuskonttorille. Autosta tarkistin myös kaikkien valojen toiminnan. Valoja kutsuin painelemaan Kustin, että näen itse ulkopuolelta, miten valot toimivat.

Kun kaikki oli moitteetonta, ajoin auton takaisin koulurakennuksen toiselle puolen ja luovutin avaimet asiakkaalle. Asiakas oli erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun.



Jekku

Note to self: jarrudynamometrillä jäin lattian rulliin jumiin, kun en uskaltanut painaa riittävästi kaasua päästäkseni ulos... pinteestä pääsee pois, kun kääntää rattia reilusti ja ajaa eteenpäin. Renkaan reuna ottaa rullien syvennyksen ulkoreunoista paremmin kiinni ja auto nousee pois rullilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti