sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Volvo S40 vm. 2003 käynnistyshäiriöiden tutkinta

Volvossa on ollut muutamaan otteeseen häilyvää yskintää käynnistyksessä. Akkuteho ei kuitenkaan tunnu olevan ongelma, koska kaikki virtaa kaipaavat laitteet toimivat moitteetta ja ilman oireita virran puuttumisesta. Startti pyörii myös aivan mainiosti, joten sekään ei tunnu olevan syynä asiaan. Sytytyspuolella on kesän aikana vaihdettu tuoreet tulpat ja yksi puola, joten ensimmäisenä tutkimme luonnollisesti vikakoodit. Sytytyksestä ei kuitenkaan mitään vikoja tullut, mutta puolestaan polttoainepaineesta antoi koodin sekä vääntömomentin ohjauksesta.

Ensimmäisenä kokeiluna ohjaava opettaja vinkkasi, että on hyvä testata laittaa muutaman kerran virrat päälle ja pois, josko polttoainepumpun toiminta voitaisiin näin todeta. Pumppuhan lähtee toimimaan jo pelkästään virran ollessa päällä, mikäli on sähköinen pumppu kyseessä. Itse olin tätä koittanut jo kotosalla saamatta kuitenkaan luotettavaa tulosta, koska auto käynnistyi toisinaan ihan normaalisti ja toisinaan pienen pyörityksen jälkeen vasta.

Koodien perusteella seuraavaksi testasimme polttoainepaineen, joka kertoi meille, että paineet ovat huomattavan alhaiset. Oireet viittaavat siis kovasti polttoainepumppuun, mutta ensiapuna ohjaava opettaja suositteli polttoainesuodattimen vaihtamista, koska se on edullisempi asia tarkistaa tässä vaiheessa. Suodattimen vaihdoin seuraavana päivänä ja tuntui, että se hetkellisesti vaikutti johonkin, mutta oireet palasivat pian. En hoksannut ottaa kuvia suodattimen vaihdosta, mutta senhän olen tehnyt jokin aika sitten jo tähän samaiseen autoon. Päivityksen löydät täältä.

Seuraavana hankintalistalla siis on ainakin polttoainepumppu ja turbo. Turbo siksi, että se saattaa olla syynä kesällä havaittuun öljykatoon ja hiljattain todettuun lievään vuotoon pakoputkessa.

Polttoainepainemittari asetettuna painekytkimeen. Ensin kokeilimme, mitä tapahtuu virrat päällä. Painetta tulee, mutta vähänlaisesti. Käynnistäessä paine nousee, mutta ei riittävän korkealle. Paineet jäävät 1,5 bar, kun ohjearvo on 2,9-3,1 bar.

Ilmamassamittarin anturiin kurkattiin, mutta puhdistukseen ei ollut tarvetta.

Ilmamassamittari on helposti tarkistettavissa, heti moottorin edessä.

Ylimääräistä aikaa, joten ruuvasin uutukaisen sisälämmittimen kiinni.


Jekku

Note to self: jos jotain positiivista niin oma auto ainakin edesauttaa omaa oppimistani asentajana... :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti