sunnuntai 19. lokakuuta 2014

TO: Jaguar menneiltä ajoilta

TO = työssäoppi

Vanhan ajan, eli vuoden 1964, Jaguar tuli huoltoon, mikä käsitti venttiilikopan tiivisteiden vaihdon ja kardaaniakselin ristinivelen ja öljytiivisteen uusimisen. Tässä hieman kuvapainotteisempi päivitys. Lisätietoja löydät paljon kuvateksteistä.

Jaguarin pellin alla oli siisti, mutta hieman erinäköinen setti kuin mitä pääsääntöisesti näkee.

Auton maalipinta, lamput ja varusteet olivat kaikki alkuperäisiä, mutta äärimmäisen hyvin pidetty. Maalipinnassa ei ollut havaittavissa juurikaan poikkeamia.

Moottoria alapuolelta katsottuna. Lähes kaikissa muttereissa oli metallilanka lukitin, jollaisen varsinaista nimeä en tiedä.


Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta jousen oikealla puolella (eli juuri kuvasta ulkona) on takapyörä. Jarru taasen näkyy tässä miltei keskellä kuvaa. Yleensä jarru sijaitsee pyörän yhteydessä, joten rakenteessa oli ihmeteltävää.

Tässä kuvassa havainnollistettuna sama kuin edellisessä.

Litteän levyn yläpuolella näkyy tasauspyörästö, jonka sivuilla näkyy aavistus jarrulevyistä. Niiden jälkeen akselit pyöriin. Huomaa tuplajouset molemmin puolin. Tasauspyörästöön vaihdettiin myös öljyt. Mikä hupaisaa, täyttöproppu oli neliskanttinen.... :D

Kardaaniakselin ristinivel piti vaihtaa. Osa lienee alkuperäinen, joten se oli varsin rähmäisessä kunnossa.

Kardaaniakseli toisesta päästä, joka yhdistyy pooreista vaihteistoon.

Ristinivelessä on sisällä tilaa rasvalle, joka piti puristaa 'rasvaprässillä' erikseen asennettavan suuttimen kautta. Nipukan kierteet olivat tosin hieman röpelöiset, joten autoimme vähän kierretapin avulla. Ristinivelen päissä näkyy tässä hyvin 'hatut', jotka saa vetämällä irti.

Uusi ristinivel painettiin paikoilleen kaikkiin neljään aukkoon. Ristinivelen kaikissa neljässä päässä on 'hattu', joka työnnettiin aukkojen ulkopuolelta. Ristinivelen sisäosa työnnettiin 'hattua' vasten sisäpuolelta. Kun palat puristettiin yhteen, kuului kova napaus osien lukittuessa. Kaikkiin nivelen päihin kuuluu myös lukkoprikka!

Saimme ristinivelen osat puristettua aluksi ruuvipenkissä, mutta saadaksemme hieman vielä puristettua tilaa lukkoprikalle, oli käytettävä suurempaa prässiä.

Tiivisteen vaihtoa varten oli irroitettava suurempi mutteri. Mutteriahan oli vaikea kääntää auki, kun akseli kääntyy samalla. Kardaanin kiinnityskohtiin ruuvattiin pari ruuvia ja mutterit, joiden väliin oli hyvä tukea rengasrauta. Tätä vasten oli hyvä kääntää keskimutteri auki.

Vanhaan tiivisteeseen asentaja teki poralla reiän, jonka avulla nitkutti tiivisteen pois. Öljyä tiputteli jonkin verran työn touhussa, mutta työn päätteeksi lisättiin tuoretta täytettä.

Vasemmalla on vanha tiiviste, joka lienee ollut autossa sen luomispäivästä saakka. Uusi tiiviste oikealla.

Erillinen paperitiiviste vielä.

Paketti kasassa. Tiiviste tulisi saada reunojen suhteen tasaisesti suoraan.

Jagge katossa.

Toinen kansista irrotettuina. Nokka-akseli on kivasti näkyvissä.

Vanhaa paperitiivistettä hieman näkyvissä. Se näkyy tummanvihertävänä, nokka-akselia ympäröivänä, raitana.

Uudet tiivisteet olivat kyllä jännän muotoiset :)

Jenny

Note to self: neliskanttinen ruuvi avattiin ison torxhylsyn aukolla, joka kiinnitetään yleensä räikkään. Hylsyn toiseen päähän asetettiin toinen hylsy, jossa oli aukkoon sopiva torxavain.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti