perjantai 29. marraskuuta 2013

Puristuspaineen mittaus

Osana moottorin mekaniikka kurssia harjoittelimme tänään Kaarlen kanssa puristuspaineen mittaamista Toyotan harjoituskoneella.



Moottoreissa voi tulla käymisongelmia tai ns. huonoa käymistä. Hetki milloin puristuspaineita aletaan mittaamaan voi tulla eteen, kun halutaan poissulkudiagnoosilla todeta, onko vika moottorissa mekaaninen vai sähköinen. Puristuspainemittauksen avulla voidaan tutkia, mikäli vikaa löytyy esim moottorin normaalin kulumisen seurauksena sylinterien männistä tai venttiileistä. Mäntä ja männän renkaat voivat kulua ja reunamat alkavat falskata, jolloin paine pääsee karkaamaan.

Samoin venttiilissä, mikäli venttiili ei pääse sulkeutumaan täydellisesti, kuumat kaasut eivät pääse kokonaan varastoitumaan moottorin rakenteisiin vaan jäävät rasittamaan venttiiliä venttiilinaukolle. Venttiili voin näin jopa sulaa tai palaa, kun kuumuus ei johdu pois oikealla tavalla.

1. Käytetään moottori käyttölämpöiseksi
Tätä emme harjoituskoneella tehneet, koska keskityimme mittauksen suorittamiseen ja tuloksilla ei ollut niin suurta merkitystä. Oikeassa asiakastyössä toki tämäkin vaihe suoritetaan oikeaoppisesti.

2. Sytytystulppien hatut pois



3. Puhdistetaan pesät huolellisesti paineilmalla
Muista kuulosuojaimet ja suojalasit!

4. Irrotetaan sytytystulpat
Tulppien muoto on hankala ja jos ne ovat jostain syystä kovin tiukasti kiinni, on syytä ottaa avaimesta jämäkästi kiinni, ettei se kippaa ja katkaise tulppaa. Nämä yksilöt olivat syystä tai toisesta todella tiukassa. Näiden kiinnittämiseen normaalisti ei tarvita kovin paljon voimaa.




5. Katkaistaan ensiövirta
Tulppien hatun kautta saadaan jännite sytytystulppiin, joten siellä syntyy suuria voimia. Mikäli jännite ei pääse purkautumaan tulppien kautta, se keräytyy tulpan hattuun. Ilmeisesti asiasta ollaan montaa mieltä, mutta toimimme näin varmuuden vuoksi.



6. Katkaistaan polttoaineensyöttö
Syötölle menevä piuha otetaan irti, ettei kone saa signaalia, milloin pitää ruiskuttaa polttoainetta.



7. Mittalaitteen varsi asetetaan tulpan pesään
Mittalaitteeseen on toki tässä vaiheessa asetettu uusi paineskaalan näyttävä arkki piirturiin.



8. Suljetaan painelukko mittalaitteen varressa

Lukossa on monella kielellä 'kiinni' ja 'auki' sekä nuolet.


9. Avataan kaasuläppä ts. kaasu pohjaan
Tässä tapauksessa, kun käytimme harjoituskonetta, vedimme kaasuvivusta.

10. Startataan
Mittalaite alkaa piirtää viivaa arkkiin männän tuottaman paineen vaikutuksesta

11. Odotetaan kunnes piirturi pysähtyy ja startti kiinni
Pysähtyminen tapahtuu maksimipaineen kohdalla ja tässä testissä mittari piirsi viivan maksimiin noin 4-5 sykäyksen aikana.

Laitteen sisältä piirturin alusta arkkeineen otettu tarkasteluun. Ylin viiva ei kuulu testiimme, mutta neljä alempaa kuvastaa jokainen yhtä sylinteriä. Kaikissa liki 15 bar paine.


12. Avataan painelukko mittarin varresta; ÄLÄ NYKÄISE MITTARIA ENNEN POIS!
Mittarin päässä oleva kumi vaurioituu, mikäli mittaria vetää paineen ollessa vielä mittarissa päällä. Painelukon avautuessa paine laskee ja kumi sisällä vapautuu.

Kun paine kasvaa sylinterissä kumi laajenee mittarin varren päässä. Tämä helpottaa mittaamista, että vartta ei tarvitse painaa niin kovaa vasten sylinteriä. Lisäksi se tiivistää ja paineen mittaus on tarkempaa.


13. Mittaus on suoritettu



Jekku

Note to self: painelukko on hyvä laittaa kiinni kun alkaa mittaamaan. Jos paine karkaa, kun lukko ei ole kiinni, ei mittaamisesta tietenkään tule mitään. Se on se lyhyt viiva arkin alussa, mikä tuli täsmälleen tästä syystä... :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti