torstai 21. marraskuuta 2013

KONI koulutus

Eilen koulussa kävi KONI iskunvaimenninvalmistajan maahantuojan edustaja kertomassa hieman yrityksen historiasta, toiminnasta ja laitteiden toiminnasta. Oli hämmästyttävän hienoja demopaloja kouluttajalla mukana ja niistä todellakin näki, miten iskunvaimennin toimii.


KONIa suomessa maahantuo Motoral, jonka sivuilla on runsaasti tietoa tuotteista, asennuksesta ja huollosta.
Piipahdahan heidän sivuillaan >tästä<



Mistä KONI tulee?

KONI on lähtöisin Hollannista ja alunperin perustamisvuodesta 1857 valmistanut satuloita ja valjaita hevosille. Lienee kuitenkin vain sattumaa, että nimi suomalaisen korvaan kuulostaa joltakin hevosiin liittyvältä... 1900 -luvun alkupuolella se siirtyi moninaisten autojen osien valmistukseen ennenpitkää erikoistuen iskunvaimentimiin. 1945 se valmisti ensimmäisen säädettävän iskunvaimentimen autoihin ja rekkoihin.

Mihin KONI menee?

Nykyään KONI on osa amerikkalaista ITT Industries yhtiötä ja tarjoaa edelleen iskunvaimennusta, mutta perusiskareiden lisäksi kehitys on johtanut mm. erikoisosaamisen tarjontaan. Suurta iskunvaimennustarvetta löytyy niin rautateiltä kuin suurilla siltarakenteilla. Ajoneuvojen tarpeisiin on tarjolla useita eri vaihtoehtoja edullisesta vaimennusvaihtoehdosta täysiin sarjoihin jousineen päivineen puhumattakaan erilaisista käyttötarpeista (off road, sport, comfort).

* KONIlla on eniten F1 voittoja vuodesta 1958 lähtien *

Mitä erityistä KONIn tuotekehityksessä on?

KONIlla paneudutaan tuotekehitykseen hämmästyttävän perusteellisesti. Kehityksen lähtökohtana on ennen kaikkea kestävyys, säädettävyys, huollettavuus, suorituskyky ja ajoturvallisuus. Tuotekehityksessä tuotetta testataan ja säädetään vuoroittain useita kertoja, jolloin päädytään erittäin laadukkaaseen tuotteeseen. Tuotteita on tarjolla automallikohtaisesti monenlaisia, joten voidaan olla varmoja siitä, mitä tuotekehitys vaatii.

FSD (Frequent Selective Damping) on KONIn mielenkiintoinen vastaus haasteeseen, jossa autoa paranneltaessa on jouduttu tinkimään jämäkkyyden ja mukavuuden välillä. Se on iskunvaimentimeen tuleva osa, joka säätää vaimennusta männän kulloisenkin tilanteen antaman liiketaajuuden mukaisesti. Toisin sanoen mukulaisella tiellä, kun taajuus on korkea, vaimennin on pehmeä ja ajo on mukavaa. Kaarteessa, taajuuden ollessa pieni, vaimennin on jäykkä ja auto pysyy hyvin tiessä.


Mikä on iskunvaimentimen tehtävä?


Iskunvaimentimia tarvitaan ajoneuvoihin säätelemään korin liikettä ja pyörien liikettä tien pinnalla. Ne vastaanottavat liike-energiaa jousitukselta, joka pyrkii saamaan auton huojumaan epätasaisella alustalla ajettaessa. Huonot iskunvaimentimet heikentävät ajoturvallisuutta ja -mukavuutta, koska renkaat pysyvät huonosti tiessä esim. kaarteessa (painon siirtyminen auton toiselle laidalle) ja jarrutettaessa (painon siirtyminen auton eteen). Hyvät iskunvaimentimet korjaavat edellä mainitut asiat, mutta myös vähentävät kulumista korissa, nivelissä, renkaissa, laakereissa, voimansiirrossa ja ohjauksessa.

Millaisia erilaisia iskunvaimentimia on käytössä ja miten ne toimivat?

Iskunvaimentimia on kaksi- ja yksiputkisia. Kaikki toimivat niiden sisällä olevan öljyn virratessa männän liikkeen voimasta sylinterin puolelta toiselle. Männässä on virtauskohtia, jotka antavat männän liikkua, mutta ovat niin pieniä että liike hidastuu merkittävästi. Joissakin on vielä lisäksi edellä mainittu FSD toiminto.

Yksiputkinen (mono tube) iskunvaimennin, jossa on lisäksi paineistettu kaasusäiliö (sininen). Keltainen kuvastaa öljyä. Öljy ei puristu kokoon, joten se toimii nerokkaasti näissä laitteissa kovien paineiden alaisena. Tässä mallissa oleva kaasu puristuu kokoon ja antaa vastapainetta pyrkiessä jälleen lähtötilanteeseen. Kuva: autowiki

Kaksiputkinen (twin tube) iskunvaimennin, jossa on täysi sylinteri öljyä ja lisäksi ulommainen 'paisuntasäiliö' jossa öljy liikkuu, kun vaimennin on toiminnassa. Kuvassa hieman karrikoitu liikerata, mutta pääpointti tulee selväksi. Kuva: autowiki


Miksi iskunvaimentimia tulee voida säätää?

Erityisesti autourheilumaailmassa halutaan usein hienosäätää iskunvaimentimia, jotta auton ominaisuudet tietyissä tilanteissa saadaan toimimaan vaaditulla tavalla. Urheilullisissa malleissa onkin nopea säätömahdollisuus iskunvaimentimen päässä, jota voidaan pyörittää irroittamatta koko laitetta ajoneuvosta.

Myös perusmalleissa on toisinaan säätömahdollisuus, koska aikaa myöten osat kuluvat ja virtaus voimistuu. Tällöin virtausta voidaan säätää sylinterin sisällä niin, että iskunvaimennusominaisuudet palautuvat uuden veroisiksi. Virtaus pienenee, kun säätömekaniikka pienentää ohivirtauskohtien leveyttä. Näissä perusmalleissa joudutaan monesti ottamaan koko joustintuki pois säätöä varten.

Mitä usein kuultu madallus tarkoittaa?

Autoa voidaan madaltaa lyhentämällä joustintuen mittaa. Yleensä tämä tehdään toki madallukseen tarkoitetulla jousi- ja iskunvaimennussarjalla. Madalluksen tarkoitus on hakea autoon lisää pitoa ja hallittavuutta kaarreajoon.




Jekku

Note to self: oikea tapa mitata iskunvaimentimen toimintaa on suorittaa se iskunvaimenninpenkissä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti