lauantai 24. elokuuta 2013

Renkaan poisto vanteelta

Harjoittelimme renkaan poistoa vanteelta ja sen takaisinlaittoa ja ilmausta. Tässä seuraa kuvasarjaa tapahtumista.


Renkaan venttiilin sielu poistettiin erityisellä siihen tarkoitetulla työkalulla.
Sielua ruuvataan auki sen verran, että sen päästä saadaan kiinni ja vedetään pois.
Tässä kannattaa olla tarkkana, muuten sielu lentää ilmanpaineen voimasta toiselle puolen hallia :D

Kun rengas on tyhjä, se poistetaan vanteelta kuvassa näkyvällä rengaskoneella.
Rengas asetetaan irroituspuristimen ja rengaskoneen seinämän väliin
ja painetaan asianmukaista poljinta laitteen edessä. Puristimen 'lapa'
asetetaan vanteen reunan ja renkaan väliin, mutta varotaan kolhimasta vannetta.

Polkimesta painamalla kone hoitaa puristamisen.
Puristaminen tehdään renkaan molemmin puolin muutamasta kohdasta.

Laitteen käytön kanssa tulee olla varovainen, jotta rengas ja/tai vanne eivät vahingoitu!


Kun rengas on irroitettu vanteesta, se asetetaan laitteen päälle työpöytään.
Tälle työvaiheelle on jälleen oma poljin laitteen edessä ja sitä painamalla työpöydän jalat lukkiutuvat
vanteen ja renkaan väliin. Tätä ennen on syytä varmistaa, että rengas on keskellä työpöytää,
etteivät jalat luiskahda vahingoittaen vannetta.

Asennuspää asetetaan renkaan ja vanteen väliin käsin ohjaamalla laitetta...

... ja painetaan lukitusnappia
(näkyy kuvassa asentajan peukalonhangan kohdalla).

Rengasraudalla väännetään seuraavaksi renkaan yläreuna asennuspään päälle.

Työpöytää pyöräytetään varovasti polkimesta painamalla kun samalla pidetään
rengasraudasta vielä kiinni. Kun rengas alkaa lähtemään hyvin nousemaan, eikä lipeä takaisin,
voidaan rengasrauta ottaa pois välistä.

Yläreunan poistamisen jälkeen rengasrauta työnnetään alareunan ja vanteen väliin
ja väännetään. Rengas lähtee näin irti kokonaan. Tässä vaiheessa asennuspää nostetaan pois tieltä.


Renkaan molempiin tiivistysreunoihin lisätään rengasrasvaa.
Renkaan asennusvoidetta. Jämäkkää kamaa. Tämä tynnyrillinen kestää varmaan pienen ikuisuuden.



Laitetaan rengas vanteen päälle jälleen, mutta annetaan asennuspäälle tilaa laskeutua.

Renkaan sisäreuna tulee asettaa asennuspään alle siten, että työpöytää pyörittäessä rengas
työntyy vanteen reunan alle. Renkaan ulkoreunalle tehdään samoin.
Tässä on hyvä käyttää hartiavoimia ja painaa rengasta kämmenillä
(sormet pois vanteen luota, kuten kuvassa) seuraten samalla, mitä asennuspää tekee.

Rengas on saatu paikalleen.

Asennuspää nostetaan taakse sen poljinta painamalla.

Poistetaan lukitus.



Teknisistä syistä (iPadin akku loppui) kuvat loppuivat tähän, mutta kun rengas on saatu vanteelle, voidaan se vapauttaa työpöydästä painamalla jälleen poljinta joka vapauttaa jalat vanteen alareunasta.

Alussa poistettu sielu ruuvataan jälleen paikalleen sen omalla työkalulla. Rengas täytetään ilmalla. Harjoituksessa 2 baariin saakka. Korkki kiinni. Valmista tuli.



Jekku

Note to self: sielu ja korkki kannattaa pistää hyvään paikkaan renkaan asennuksen ajaksi... ne on kamalan pieniä, eikä niitä enää löydä, jos ne häviää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti