perjantai 23. elokuuta 2013

Fiat Punto ja rumpujarrun huolto

Aiheena rumpujarrun huoltaminen. Renkaan irroittamisen jälkeen purimme rumpujarrun suhteellisen pieniin osiin. Hankalinta tehtävässä oli saada jouset takaisin palapeliä kootessa takaisin autoon. Tässä saimme ritarillista apua Eliakselta... ja kävi siinä Juti ja Albertkin kokeilemassa.

Tässä rengas pultteineen ja pölykapseleineen on poistettu. Lenkkiavain käytössä ja rummun kiinnittävät pultit irti.

Tässä vielä havainnollistava kuva osista.

Jarrukengät sivuilla puristuvat vasten rumpua jarrutettaessa.

Klipsit reunoilta pois ja niiden keskellä puristeessa oleva tappi.

Jousia tässä vehkeessä oli monta ja kaikki yberjäykkiä.

Jarrukengät ja jouset sulassa epäsovussa juuri poistamisen jälkeen.

Vasemmalla hiottu jarrukenkä. Oikealla hiomaton.

Rumpu sai myös hiontaa sisäpuolelle.

Kuparirasvaa jousien kierteisiin. Samalla pyörittelimme jousijarrukenkänippelinappeli-palapeliä oikeaan muotoon pöydän päällä ennen siirtymistä auton kimppuun.

Jousella jarrukengät puristuvat tiukasti yhteen alaosastaan.

Rumpu saatiin paikoilleen ja rengasta emme kiinnittäneet, koska harjoittelemaan taisi tulla toinen parivaljakko. Seuraaviin haasteisiin...


Jekku

Note to self: vaikka otin kuvat jarrukenkien ja jousien asettelusta, ne eivät olleet riittävän tarkkoja siinä vaiheessa kun palikat piti saada paikoilleen..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti