keskiviikko 21. elokuuta 2013

Joustintuen irroitus Fiat Puntosta

Eilen oli työntäyteinen päivä joustintuen irroituksen parissa. Joustintuki on kierrejousen ja iskunvaimentimen muodostama kokonaisuus, jossa iskunvaimennin sijoittuu jousen sisään.

McPherson -joustintuki

Hommaan lähdettiin luonnollisesti avaamalla renkaan pultit paineilmapyssyllä. Muovinen pölykapseli talteen (joka oli Puntossa kiinni renkaan pulttien avulla myöskin, eikä muoviklipseillä) ja rengas pois.

Seuraavaksi irrotettiin jarrusatula jarrulevystä ja joustintuki alapäästään (kiinnittyy jarrulevyn takana olevaan osaan, jonka nimeä en tietenkään muista, pahoittelen). Joustintuen irrotuksessa oli haasteena ruostuneet ja rassatessa rapistuvat mutterit ja pultit. Pitkän vääntämisen lenkkiavainten, räikkäavaimen (+ hylsyjen ja varsien), pulttipyssyn ja vasaran kanssa hommasta ei tullut mitään ennen kuin saimme hyvää vinkkiä opettajalta.


Tässä on jarrusatula vielä kiinni jarrulevyssä.


Jarrusatula saatu irti. Se laitettiin akselin päälle lepäämään.
Satulaa ei saa jättää roikkumaan,
etteivät letkut vahingoitu.

Jumiin asti ruostuneeseen pulttiin töräytettiin vähän CRC:tä...

...eli tätä stuffia.

Sit käytettiin käsi- ja hartiavoimia ynnä monituisia työvälineitä...

...vähän räikkää ja hylsyä mm.



Joustintuki irrotettiin korista konepellin alta, rungon päältä näkyvästä mutterista. Varmistuttuamme toki ensin siitä, että juurikin tämä mutteri oli vain kiinnitystä varten eikä jousen kiristysmutteri (jonka avaamisesta ei olisi koitunut mitään kivaa).

Tässä kokeillaan, mikä hylsy sopii mutteriin, joka avataan joustintuen poistamiseksi.



Tässä on SE mutteri, jota ei saa avata ennen asianmukaisia toimenpiteitä.

Joustintuki osineen päivineen kiinnitettiin jousipuristimeen, jonka päässä oli pultintapainen. Pulttia kiristämällä tai löysäämällä saadaan jousi kasaan tai takaisin lepoasentoon. Puristinta käytettäessä on oltava varma, että jousi on tarkasti metalliosien 'hakasten' sisäpuolella.

Jousi on puristettava kasaan jousipuristimen avulla.


Kun jousi on puristimessa kasassa, voidaan irrottaa jousen mutteri, jousen istukka, yläpään laakeri ja iskunvaimennin jousen sisältä. Lisäksi iskunvaimentimen päällä on suojakumi. Kaikki osat vietiin pesuriin. Kylvyn jälkeen osat saivat teräsharjakohtelun ja uuden maalipinnan.


Vasen pyörylä on jousen istukka, jossa on laakeri mukana. Alempi tötterö, on suojakumi.
Höyryävä pesukone.

Koneesta vedetään ritilä, jonne asetellaan pestävät kamat.
Osaset saivat teräsharjasta.

Maalin kuivuttua joustintuki pistettiin kasaan likipitäen samalla kaavalla, mutta takaperoisesti. Ja tässä vaiheessa oli hyvä huomata, että kukaan ei hoksannut katsoa etukäteen, mikä palikka menee minnekin ja mikä ensin ---> 'opeee'

Tässä vielä uudestaan joustintuen kuva, jossa osat ovat maalattu ja koko palikka on kasassa jälleen.


Noh, asia saatiin kuntoon, mutta näinhän sen oppii, eikö vain? :)


Joustintuen kiinnittämiseen haimme uutukaiset pultit ja mutterit varastolta. Saimme harjoitella mutterien mittaamista tönärillä eli työntömitalla.








Jekku

Note to self: Kun avaa tahi kiristää mutteria, kannattaa pyrkiä tekemään liike itseään kohti, ettei lipsahduksen sattuessa rystyset kolahda kipeästi auton osiin...

ja toinen: kannattaisi dokumentoida joustintuen osat ennnnnen kuin purkaa sen atomeiksi.

1 kommentti:

  1. Tuohon avaus/kiristysvinkkiin on hyvä vanha sanonta: "Viisas vetää, tyhmä työntää" ;) Saa reilusti enemmän rykiä siihen avaukseenkin kun vetää, omalla massalla ja metrin varrella saa ihmeitä aikaan.

    VastaaPoista