maanantai 8. syyskuuta 2014

Zafiran kansi kiinni

Saimme onneksemme koota vielä viime viikolla avaamamme Zafiran. Putsasimme tarkasti kannen tiivistekolon ja samoin vastapuolen pinnat moottorista. Käytimme puhdistuspraytä pinttyneiden tahrojen poistamiseen. Tiivisteurassa pyöräytin vipperiä talttapäämeisselin avulla, että myös uran alareunat puhdistuisivat kunnolla.

Uudet tulpat asennettiin paikalleen ja kiristettiin 25Nm:iin. Kannen pulteista yksi sukelsi moottorin ja kopan välistä jonnekin, emmekä koskaan sitä löytäneet. Haimme vastaavan uuden pultin. Hetken aikaa hölmöilimme magneettipuikon kanssa, josko pultti löytyisi... kunnes tajusimme, että turhaa se on alumiinipulttia magneetilla kalastella.

Öljyt tarkastimme asiakkaan toiveesta, mutta taso oli normaalitasolla. Vaihdosta ei ollut erikseen puhetta. Päästömittauksessa seuraavaksi totesimme lambda-arvon olevan koholla, jolloin saimmekin uuden oppitunnin siitä, mitä se tarkoittaa. Käytännössä jostain falskaa mittauksen aikana liikaa happea. Kokeilimme tehdä mittausta uudestaan tilkitsemällä hieman pakoputkea mittalaitteen ympäriltä. Tuloksetta. Autoa viimein nostaessamme huomattiin pari reilumpaa korjauskohtaa pakoputken liitoskohdissa. Syyllinen lukemiin siis löytyi. Asiakkaalle annettiin tiedoksi uudet löydökset.



Kannen tiivisteuran putsausta.

Moottorin pinnat puhtaaksi ennen tiivisteen ja kannen asennusta.

Uudet tulpat paikalleen. Kiristys 25Nm.


Puolat paikalleen, ruuvit kiinni, letkut kanteen kiinni, öljyjen tarkistus ja viimeinen puhdistus päältä.

Teimme vielä päästömittauksen, joka ilmoitti kohonnutta lambda-arvoa.

Toisena päivänä teimme koko päivän vastusharjoitusvideota, jonka toivon mukaan koostamme Ninan kanssa piakkoin.



Jekku

Note to self: alumiiniruuveja on turha kalastella magneetin avulla! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti