tiistai 9. syyskuuta 2014

TO: vaihdelaatikon räjäytys ja Boxter kasaan

TO = työssäoppi

Muok. 19.10.2014: Päivitin hieman virheellistä sisältöä ;)

Päivän agendalla oli mm. Carreran vaihdelaatikko, joka oireili ajaessa. Rahisee, vinkuu ja ties mitä. Ammattilaisen korvaan se kuulosti ilmeisesti heti laakerivialta, joten aloimme irrottamaan vaihdelaatikkoa autosta. Vaihteistoista on ollut puhetta koulussa, mutta tällä tavalla purettuna moista en ole vielä ennen nähnyt. Tapaus oli sinänsä äärimmäisen mielenkiintoinen ja vempele näyttää siltä, että se ei voi tehdä mitään järkevää... mutta enköhän minä vielä ymmärrä jonain päivänä. :)

Työssäopissa mukavinta on se, että äärimmäisen pienistäkin asioista saa niin paljon. Kävin purkamisen lomassa jeesaamassa toista asentajaa, joka etsi vikaa autosta, jossa neliveto ei kytkeydy päälle. Minä sain istahtaa autoon, nosturin kyytiin ja naksutella nappulaa hytissä samalla kun asentaja kuunteli pohjan alla ääniä. Riemua sienistä, sanoisin...


Naksuteltava nappula, millä nelivedon saa päälle.

Oli huomoitavaa, että vaihteiston piti olla neutraaliasennossa...

Neliveto ei kytkeydy päälle.

Vaihdelaatikkoviallisen auton kytkin pitäisi myös vaihtaa.

Tässä vaihteisto pöydällä.

Öljyt olisi voinut valuttaa ennen irroitusta, mutta käy se jälkikäteenkin.

Pultit irti ja aski auki.


Alta paljastui komea näky. Ratasta rataksen perään.. kirjaimellisesti.

Magneetti oli kerännyt aimo kasan hilettä.




Oho, kuva tuli ylösalaisin... tähän aukkoon tulee tasauspyörästö.

Em. tasauspyörästö.

Tasauspyörästöä.

Siirtotangot, jotka valitsevat vaihteen.

Laakerit pitäisi saada pois. Niitä lämmitettiin kuumailmapuhaltimella muutama minuutti, jolloin lämpölaajeneminen auttaa irroittamisessa.

Pyörästöhässäkkä irroitettu. Vasemman puoleisen rataspötkön alin sileä laakeri oli viallinen. Sitä pyörittäessä ääni oli rahiseva, eikä se luistanut yhtä hyvin kuin muut. Toimiva laakeri ei pidä ääntä käytännössä lainkaan ja pyörii todella vaivattomasti.

***


Aiemmin mainitsemani kosteusvaurioinen Boxter oli vihdoin siinä kunnossa, että sisustat voisi laittaa paikalleen. Kuitenkin ennen mitään suurempaa ehostusta, oli tarkistettava, että veden ulosmenoaukot toimivat nyt kuten niiden pitäisi. Asentajapari meni auton sisälle taskulampun kanssa ja veti katon kiinni. Minä lorottelin vettä letkusta katon päälle niin, että se valui katon kautta poistoaukkoja kohti. Samaan aikaan sisäpuolella asentaja tarkisteli tilannetta, että vesi ohjautuu oikein.

Kaikki irroitetut osat löysivät paikkansa ja penkitkin saatiin paikalleen. Ainoa jännä vaihe oli toisen turvavyön pulttien kierteiden kanssa. Niitä jouduttiin hieman kierretapilla avittamaan, että pultti sopi. Ennen penkkien ruuvaamista paikalleen imuroin roskat lattialta. Penkkien nostamisessa autoon sai olla tarkkana, ettei onnistuisi penkin kiskolla kolauttamaan oven pieliin tai jalkalistaan. Viimeiseksi auton sisusta puunattiin puhdistussuihkeella, että kaikki asentajan jäljet saataisiin hävitettyä.


Sulakerasian kangaspintainen kotelo oli myös poistettu turvaan kosteudelta.

Jalkalistat, turvavyö, mattojen nastat ja uusi keskusyksikkö paikalleen. Piuhat tulevat kiinni penkin sähköihin. Näkyviin reikiin kiinnitetään penkit kiskoistaan.




Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti