keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Melkein pyöränkulmien säätöä

Parina päivänä olemme Ninan kanssa yrittäneet kovasti säätää autojen kulmia, mutta meillä on ollut jostain syystä kammottavan huono tuuri. Ja huono mäihä sen suhteen, että pääsisimme oikeasti harjoittelemaan säätöä. Saimme toki hyvin harjoitusta valmistelusta säätöjen tekoa varten.

Ensimmäisenä oli Audi, joka oli asiakkaan tekemä hankinta AVK:lta, eli Autovahinkokeskukselta. Ennen mitään korjauksia koriin tai runkoon haluttiin tietää, missä kunnossa alusta on ja mitä kulmille pitäisi tehdä. Pohjasta autoa oli paikattu useammasta kohtaa, koska se vuoti aika tavalla öljyä. Kaadoimme hallissa reilun litran öljyä koneeseen ja tovin päästä huomasimme, että sehän on lattialla.

Kulmien osalta tosiaan teimme voitavamme, eli tarkistimme autodatasta tiedot kulmien säätöön ja valmistelimme auton nosturille. Kävimme läpi ilmanpaineet renkaista, auton kuorman, välykset ja asetimme jarrupolkimelle ja ratille tuennat. Auton liikuttelun jälkeen (joista kone kameroiden kautta saa alkutilanteen mitat) totesimme, että takapään camber ei ole säädettävissä laisinkaan. Etupään caster molemminpuolin oli eräänlaisen kelkkasäädön varassa, mutta arvot olivat pielessä toisiaan vasten. Eli jos kelkkaa säätää toiseen suuntaan, parantaa se toista puolta, mutta huonontaa samalla toista entisestään. Tälle ei siis voitu tehdä mitään, joten jätimme myös auraus-säädön tekemättä toistaiseksi. Asiakkaalle ilmoitettiin, mikä tilanne oli auton kanssa ja tällä erää huolto jäi siihen.


Audi A4, Autovahinkokeskus ostos.

Hallissa huomasimme vasta, että sehän pissii öljyä ihan reippaasti.

Kulmien säätöä varten tehdään valmisteluita. Tässä ratinkääntövaiheessa on hyvä muistaa irrottaa liukulevyjen kiinnitystapit ^^

Rattia käännellessä tulee olla kärsivällinen ja kääntää tasaisesti puolelta toiselle, ettei käy näin. Pyörissä on havaittu liikaa liikettä, joten mittaus tehdään uudestaan.


Audin kulmissa on pientä säädettävää.

Järjestelmästä voi tulostaa raportin.


Projektiautomme on tovin aikaa ollut kovin hiljainen. Yritimme Ninan kanssa löytää syytä sille, miksi virtalukosta avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. No, aivan aluksi mittasimme akun varauksen, mutta emme osanneet pitää varausta riittämättömänä. Tässä vaiheessa opiskelujahan se olisi luultavasti syytä jo osata. :) Mittasimme akusta reilun 10V.

Seuraavaksi mittasimme ohjaamon sulakerasiasta kaikki sulakkeet yleismittarilla. Löysimme sieltä palaneen virtalukon sulakkeen, joka entisestään vahvisti vääriä epäilyksiämme siitä, että vika on virtalukossa. Opettajan puuttuessa peliin, testasimme uudestaan akun varausta. Se näytti jo alle 10V ja käynnistäessä reilun 5V. Eli vika oli aivan selvästi akussa. Aiemmalla testauskerralla emme Ninan kanssa hoksanneet käynnistää autoa ja testata jännitettä siten. Seuraavat varaosahakureissulle lähtijät toivatkin meille sitten uuden akun.


Projektiauton akku uusittiin.


Seuraava kulmiensäätöprojektimme oli VW Golfin kanssa. Teimme samat valmistelut. Ilmanpaineet, kuorma, välykset ja liikuttelut. Säätöjä olisi ollut tässä autoja enemmänkin, mutta käytännössä tämän ikäisessä autossa säätövaihtoehtoja ei varmaan aina ole. Takapään säädöt ei olleet tehtävissä lainkaan. Etupään caster-kulma ei ollut säädettävissä.

Camber-kulmaa yritimme kovasti säätää avaamalla joustintuennan alapäästä mutterit ja vääntämällä rengasraudalla pyörää vasten tukea hommassa kuitenkaan onnistumatta. Mutterien kiristämisen jälkeen arvot palautuivat lähes alkuperäiseen. Mutta kuulemma opettajalla aatoksissa olikin, että säätövaraa ei välttämättä paljon ole.

Aurausta olimme aloittelemassa tekemään, kun ymmärsimme, ettei toisessa raidetangossa ole lainkaan mutteria ja kierteitä. Tarina ei kerro, miksi näin oli. Samalla kohtaa opettaja kävi kierroksellaan katsomassa työtämme ja auton alla huomasi, että auton apurunkohan on läpimätä. Loppujen säätöjen tekeminen jäi siis siihen, koska auto oli selkeästikin jo vaarallinen liikenteessä. Yritimme etsiä vielä varaosaa, mutta sekin oli helpommin sanottu kuin tehty.

Golfin kulmat. Jälleen valmistellaan kulmien säätöä varten.

Vasemmalla näytöllä ohjeita seuraavaa tehtävää varten ja oikealla näkyy kamera, joka kuvaa pyörissä kiinniolevia peilejä. Peilien kautta kone laskee kulmat pyörille.

Joustintuen alapäästä yritimme säätää camber-kulmaa. Raidetangon päästä aurausta/haritusta.


Jos on päivää vielä jäljellä ja on juuri tehnyt töitä kulmiensäätönosturilla, voi hyvällä hetkellä ehdottaa nosturin huoltoa. Liukulevyjen aluset ja oikeastaan päälisetkin, olivat kovasti likaiset. Lika ja ryönä ei tee kovin hyvää puulaakereille levyjen välissä. Otimme liukulevyt pois, putsasimme hiekan ja roinan pois välistä ja nosturilta. Avasimme levyt, putsasimme ne sisäpuolelta hyvin ja ruiskutimme puulaakereille silikonisprayta. Luultavasti nosturi pian on jo hiekassa, mutta jos saamme tilattua vielä uudet muovisuojukset, laakerit ehkä pysyvät astetta paremmin turvassa.

Kulmiensäätönosturin liukulevyt olivat melkoisen likaiset ja hiekkaiset, joten päätimme huoltaa ne.

Sisällä on puiset kuulalaakerit. Laakerit voidellaan silikonispraylla.

Hiekkaa oli levyjen alla melkoisesti.

Laakereihin suihkutimme silikonisprayta.



Jekku

Note to self: pitäs varmaan käydä salilla, kun ei meinaa saada ruosteisia muttereita auki... ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti