keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Volvo S40 vm.-03 jakohihnan vaihto, öljyt ja jäähdytinnesteet

Jakopääremppaa olivat avustamassa toisen vuosiluokan tuutorit Kalle 'Nalle' ja Riikonen.

Moottorin toiminnassa olennaista on, että venttiileitä avaavat/sulkevat nokka-akselit ja mäntiä liikkeessä pitävä kampiakseli toimivat kaikki täsmälleen oikeassa suhteessa toisiinsa nähden. Tämä on varmistettu suunnittelemalla hammaspyörästö ja siihen täsmälleen istuva hammashihna. Oikea suhde hammaspyörien välillä on merkattu kampiakselin hammaspyörään ja nokka-akselin hammaspyörään merkein, jotka tulee kohdistaa ennen purkamista. Monesti nokka-akselia varten on olemassa jokin lukitusmetodi, joka helpottaa hihnan asennusta. Meidän tapauksessamme ei ollut ja koimmekin jänniä hetkiä sen suhteen...

Merkit kohdistettiin hammaspyörien ja kotelon suhteen, mutta kampiakselin hammaspyörällä on omat merkkinsä. Niiden havaitseminen vaatii, että tietää, mitä etsiä. Kiristin- ja ohjainpyörä irroitettiin kokonaan tässä kohtaa, koska ne vaihdettiin uusiin. Uusi vesipumppu askarreltiin paikalleen (kuvia alla). Vesipumpun kiinnityksissä pyysin varmistuksen ruuvien kireydestä, koska olemassaolevista momenteista huolimatta, väliin oli mahdotonta saada momenttiavainta.

Uutta hihnaa laittaessa meni iso tovi, koska lukituksen puuttuessa hammaspyörät pääsivät liikahtamaan. Oli siis tärkeää ensinnäkin saada molemmat isot hammaspyörät samoille kohdilleen kotelon merkkien kanssa ja uusi hihna niiden suhteen oikealle kireydelle (eli yhdenkin hihnan hampaan verran vinoon, voi merkitä haasteita). Meitä oli parhaalla hetkellä kolme käsiparia säätämässä hihnaa paikalleen. Yksi pitää toista hammaspyörää paikallaan, ettei se pyörähdä. Toinen asettelee hihnaa isojen hammaspyörien päälle ja kolmas pitää hihnaa kampiakselin hammaspyörällä kireällä.

Hihna kuitenkin saatiin paikalleen haasteista huolimatta, joten sen jälkeen asennettiin kampiakselin napamutteri ja apulaitehihnapyörä takaisin. Näiden jälkeen luonnollisesti myös apulaitehihna, joka on helppo asettaa paikalleen, koska se ei toimi välityksellä minkään suhteen. Kaikki mutterit tarkistetaan. Viimeisenä vaiheena on asetella jakopään suojakotelointi paikalleen ja moottorin kannakepala.

Koeponnistus... hyvin hyrräsi, mutta kyllä vähän jännitti, miten käy. Ei muuta jäljellä kuin koeajo, jonka aikana ei ilmennyt mitään erikoisuuksia. Onnistunut huolto!



Moottorin kannake on irrotettu, joten tuenta on olennaista.


Vanha hihna on juuri saatu poistettua, uusi lepää odottamassa paikalleen sujauttamista. Hammaspyörien yllä näkyvä muovikotelon osa on liitettävä takaisin paikalleen merkkien asettelun ajaksi, koska vastinmerkit sijaitsevat kotelon reunassa.


Vanha vesipumppu. Hieman osumaa saanut.


Uuteen vesipumppuun asetettiin tiiviste (tulee pakkauksessa mukana, kuten myös kiinnitysruuvit) ja tiivisteliimaa.. silikonia.


Uusi hihna on saatu paikalleen suuren taiston jälkeen. Pieni kiristäjärulla näkyy jotakuinkin keskellä kuvaa. Se asetettiin ohjeiden mukaisesti oikeanlaiseen kiristysasentoon. Kiristäjärullan alla on vielä näkyvissä toinen pieni hammaspyörä, kampiakseli.


Jäähdytinnesteet tyhjennettiin kokonaan ja korvattiin uudella. Proppu löytyi jäähdyttimen pohjasta. Pohjapanssarissa on rako, josta neste valuu pois, joten ei tarvinut purkaa panssarin osia pois edestä.


Kampiakselin navan kiinnitystä edelsi pieni liiman lisäys. 180Nm.



Jekku

Note to self: Ennen kuin kiinnittää moottorin kannakkeen, voisi ensin katsoa, pitääkö esim. jakopään suojakotelo laittaa ensin... ;) ei tarttis tehdä moneen kertaan samoja asioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti