torstai 17. huhtikuuta 2014

Chrysler Grand Voyager 2,8L CRD vm.-07, ilmastointi ja päiväajovalot

Voyagerin ilmastoinnista oli toisessa korjaamossa löydetty vuoto, mutta sen sijainnista ei ollut mitään tietoa. Tähän otettiin avuksi UV-lamppu, jolla tutkittiin ilmastointijärjestelmän ympäristöä. UV-lampun kanssa tulee käyttää erityisiä laseja, joiden läpi kylmäaineen seassa olevan väriaineen näkee. Sitä olikin ympäri konetilaa roiskeina, joten aluksi tarkan vuotokohdan löytäminen oli haastavaa. Toisaalta, vaikka suurin väriainekertymä paikannettiin kuivaajaan ja siitä lähteviin putkiin, roiskeita oli niin paljon, että oli mahdotonta olla 100% varma asiasta.

UV-lamppu ja sen kanssa käytettävät keltaiset lasit.

Viivi kävi vähän jeesaamassa välillä.

Kun aloin tyhjentää järjestelmää kylmäaineesta ja otin korkeapainepuolen huoltoliittimen korkin pois, se pulputti kylmäainetta liittimeen. Epäilys vuotokohdasta siirtyi itse liittimeen. Varaosaa tuntui olevan myös erittäin hankala paikantaa, joten puhdistin liittimen puhdistussprayllä läpikotaisin. Tökin myös liittimen sisällä olevaa kuulaa, jotta sekin puhdistuisi mahdollisimman kattavasti.

Tyhjensin järjestelmän aluksi yhden liittimen kautta, kun toista ei meinannut löytyä. Tietokannan kuvatkin osoittivat aivan eri paikkaan, mistä liitin sitten lopulta löytyi.

Jotta pääsin käsiksi kuivaimeen, joka ehkä juuri näkyy konetilan peräosassa, minun piti purkaa edestä ensin pois ilmansuodatin koteloineen.

Ilmansuodatin vei paljon tilaa ja oli juuri kuivaimen edessä.

Kuivain ja sen päällä olevan HP-liitin näyttää aavistuksen vihertävältä. Viherrys on kylmäainetta, joka kuplii liittimen päästä.

Puhdistin liittimen puhdistussprayllä. Möhnän määrästä päätellen ollaan vielä vähän vaiheessa.


Järjestelmän tyhjäämisen jälkeen vaihdoin kuivaimen, joka olikin hieman aikaavievä tapaus. Koska kuivain ei halunnut irrota pidikkeestään lievää väkivaltaa käyttäen, yritin irrottaa koko kiinnikkeen. Saatuani ensimmäisen mutterin auki, totesin kuivainta taivuttaessani, että siellä on toinenkin mutteri, jota en tule saamaan auki. Päätin jatkaa väkivaltaa kuivaimen kanssa ja se lähti sitten jonkin ajan päästä ähellyksen ja rengasraudan avustuksella. Aikaa kului varmaan tunti pelkästään tähän kuivaimen vaihtamiseen. Onneksi uuden pujottaminen paikalleen oli paljon helpompaa ja muistin kiristää pidikkeen ruuvin ennen kuivaimen asettamista.

Kuivaimen ollessa paikallaan ja liitin puhdistettu, pistettiin järjestelmään uusi kylmäaine ja toivottiin parasta. Järjestelmän täyttäminen meni ok, mutta testaamisessa tuli jälleen eteen vika. Paineet periaatteessa pysyivät järjestelmässä, mutta kompressori ei käynnistynyt lainkaan. Huolto-ohjelmisto ilmoitti, että järjestelmässä on joko vuoto tai kompressorin magneettikytkin ei kytkeydy. Tässä vaiheessa liittimen vuoto oli ainakin vähentynyt merkittävästi, mutta itse en ollut kovin luottavainen sen suhteen, koska kylmäainetta ilmestyi liittimeen jälleen huollon jälkeen. Kompressoriin emme päässeet käsiksi testerien kautta ja ajan vähyyden vuoksi emme ehtineet enää testaamaan kytkimeen meneviä liittimiä yleismittarilla. Asiakkaalle varataan tarvittaessa uusi aika kompressorin toiminnan tutkimista varten.

Kylmäaineen määrä löytyi moottoritilan tarrasta. 790g.

Toiseen huoltokertaan jo käytin sekä hp- että lp-huoltoliitintä.


Voyagerin tarina ei päättynyt kuitenkaan vielä tähän. Samaan aikaan, ja hieman lomittain ilmastointitaiston kanssa, valmistelin asiakkaan tuomia huomiovaloja (tai päiväajovaloja, miten kukin haluaa) paikalleen. Paketin mukana tuli kaksi led-valaisinta (28 lediä per valopuikula), joissa oli metallinen kiinnityspala. Aluksi mittailin valojen sijainnin ohjeistusten mukaisesti. Valojen on oltava keskellä min. 60cm päässä toisistaan, renkaan ulkoreunasta max. 40cm ja maasta valon alareunaan min. 25cm.

Mallasin valojen paikat etupuskurin aukkoihin ja yritin sijoittaa ne niin, että saisin vielä valojen päädyissä olevat ruuvit kiinni, kun valo on paikallaan. Haastavaahan se oli, mutta sorminäppäryydellä siitä selvisin. Kiinnitin paikan mallaamisen jälkeen valon metallikiinnikkeeseen kaksipuoliteipin ja liimasin kiinnikkeen paikalleen. Tämän jälkeen varmistin pysyvyyden kahdella pienellä ruuvilla. Ruuvi upposi näppärästi suoraan muovipuskuriin pelkän ruuvimeisselin voimin.

Alunperin tarkoituksena oli asentaa valot niin, että huomiovalot palavat silloin kun ajovalot ovat kytketty pois. Takavalojen oli tarkoitus palaa samaan aikaan huomiovalojen kanssa ja edelleen toki myös, kun valot kytketään päälle. Haasteena kuitenkin oli, ettei mistään tahtonut löytyä kytkentäkaavioita ja apua tilanteeseen. Autoliikkeestä saamamme kytkentäkaaviot eivät juuri tuoneet helpotusta tilanteeseen, joten koimme parhaaksi jättää monimutkaiset kytkennät tekemättä, ettemme saa aikaan enemmän vikaa. Järjestelmässä oli piuha, joka oli tarkoitus liittää pienen lampun johtoon. Kaivoimme etu-umpiosta parkkivalon johdon ja liitin piuhan siihen kolvaamalla. Ympärille käärin sähköteippiä.

Lampuilta itseltään tulevat johdot piti kalastaa puskurin rakosista konetilaan ja sieltä liittimelle. Muuten ihan ok, mutta johdot olivat liian lyhyet toiselta valolta katsoen, joten niitä piti jatkaa itse. Katkaisin lampun johdot n 10cm etäisyydeltä liittimestä lähtien ja kuorin johtojen päät. Leikkasin rullasta samanvahvuista johtoa n. 20cm per johto ja kuorin myös näiden johtojen päät. Kolvasin Kustin avustuksella johdon pätkät entisten väliin. Muistin myös pujottaa väliin kutistesukkaa, joten liitoksesta tulisi siisti.

Johdot kiinni liittimiin, mokkulan liittimet akun napoihin ja lampun johto parkkivalon johtoon. Testataan ja toimii!

Valopaketti sisältöineen. Mustat levyt valoissa olivat irroitettavat kiinnikepalat.

Paketissa oli hyvät ohjekuvat sijoittamista varten.

Kytkentään tarkoitettu kaavio antoi ymmärtää, että keskellä näkyvässä laatikossa on jännitetunnistin.

Lamppu juuri asennettuna. Piuhat vielä nipussa.

Tarkkaan kun katsoo, näkee mig-lankaa ja niiden päissä lampun piuhojen liittimet. Kalastin näillä metallilangoilla piuhan päät puskurin kautta konetilaan ja voin sanoa, että ei ollut ihan yksinkertaista tämän auton kanssa. Puskuri ja konetila on todella tiivis.

Rullallinen piuhaa ja kolvi.

Tässä keltainen piuha on vielä kiinnittämättä parkkivalon johtoon, mutta mokkulalta lähtee johdot jo akun napoihin. Valkoinen möykky punaisessa johdossa on tietysti sulake.

Lamppujen testaus.



Jekku

Note to self: ennen kun kiinnittää umpion, voisi tarkistaa, että taustasuoja on paikallaan... minä tein niin, että kiinnitin umpion ja hokasin suojan heti sen jälkeen vieressäni.

Toinen asia, kun noiden metallilankojen kanssa leikkii akun lähellä, voi olla kuumat oltavat, mikäli ne osuu sopivasti akun napoihin. Minä laitoin akun päälle suojan siksi aikaa kun käsittelin lankoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti