torstai 24. lokakuuta 2013

Volvo S40 - polttimoita, akun kiinnikettä ja päästömittausta

Keskikonsolista oli palanut lämmönsäätimen ja ilmastoinnin puhaltimen asetuksen säätimien polttimot. Asiasta ei löytynyt netistä hirveän paljon tietoa, eikä käyttämistämme ohjelmistoistakaan juuri ollut apua. Oli siis selvitettävä homma omin pienin aivoin.

Hain avukseni muoviosien kampeamiseen tarkoitetun lastan ja kiskoin sen avulla irti keskikonsolin keskimmäisen kappaleen. Se käsittää nimenomaan nämä em. pari namiskaa + puhaltimen voimakkuuden vs automaattisen ilmastoinnin nappulan. Jos olisin aloittanut muista keskikonsolin osista, olisin varmaan saanut jotakin rikki, koska ne olivat ruuveilla kiinni. Onnea oli matkassa...


Keskikonsolin namiskat, joiden kuori on poistettu. Sivuilla näkyy ruuvit (ylemmät olen jo poistanut tässä), jotka kiinnittyvät valkoiseen osaan sekä ylempään ja alempaan keskikonsolin osaan.

Muovinen kiinnike, joka pitää nupin paikallaan ja sen avulla pyörittää koneiston sisälle menevää 'tikkua'. Valkoiset hakaset varmistavat, että nuppi on helppo asentaa oikein päin takaisin.

Sininen 'nuppi' on polttimo. Ylemmässä kuvassa näkyy suhde verrattuna peukalonkynteeni. Eli aika snadi kikkula.


Tämän jälkeen irrotin ruuvit, jotka paljastuivat kuoren kappaleen alta. Ne pitivät paikoillaan keskikonsolin kahta muuta kuoriosaa sekä keskimmäisen osan kappaletta, johon mm. polttimot kiinnitetään. Tähän yhdistyi kyseisten toimintojen johdotukset ja muut.


Sain yhden johtonipuista irrotettua, jotta sain liu'utettua kappaletta hieman pois paikaltaan ja nähdäkseni sen taakse. Aluksi luulin, että polttimo saadaan vedettyä etukautta ulos, mutta vielä mitä. Se olisi ollut vähän liian helppoa. Kappaleen takana oli putkimaiset syvennykset (niin syvät ja kapeat, ettei sormeni mahtunut sinne), joissa polttimon kanta oli. Näistä oli vaikea saada edes kuvaa tätä varten.


Tuota kantaa piti ruuvimeisselillä kääntää 90 astetta, jotta sen leuat saataisiin koloistaan ulos. Ei ihan helppo homma, kun en ottanut koko kappaletta keskikonsolista irti vaan asensin polttimot siinä paikallaan. Tämä edellytti semi-sokkona toimimista, koska ruuvimeisseli piti saada keskikonsolin sisälle ja näppituntumalla hain kolon, mistä vääntää polttimo irti/kiinni.


Mutta kyllä ne sinne lopulta meni vaikka pelkäsin, että rikon polttimot niitä käsitellessäni. Kooltaan aivan älyttömän pieniä, n. 5cnt kolikon kokoisia.


Polttimo. Mietin polttimolaatikon avatessani, että jaa, saanko nyt siniset tehovalot konsoliin... :D
mutta kyllä ne oikeanlaiset olivat, koska vanhoissakin oli sininen kuori.

Tässä valot ovat jälleen päällä. Vasemman puoleisen napin numeroista huomaa, miten valo on vanhassa polttimossa eri värinen verrattuna kahteen uuteen oikealla puolen. Eli luultavasti se tulee vaihdettua lähiaikoina myös.


****

Akun vaihdossa taannoin meni varsinainen kiinnike rikki, joten tällaisen patentin asensin silloin. Nyt oli hyvä tilaisuus pistää homma kuntoon ja teimme siihen Oscarin kanssa vahvasta pellistä kiinnikkeen. Opettajan jäljessä metsästimme metalliväen hallista vahvaa (n. 1,5mm) peltiä, jonka hallin opiskelija leikkasi sopivaksi tekemäni mallipahvin avulla. Sen jälkeen sitä taivutettiin 90 asteen kulmaan, jolloin se tukeutuu paremmin akun seinämään.


Akku ja nätti johtorusettipatentti...

Levy kiinnitetään akun alustaan vanhaan reikään, jonka tarkoitus oli vähintäänkin epäselvä, mutta sopiva tähän. Sovitimme reikään erikokoisia poranteriä päättääksemme, minkä suuruinen reikä levyyn tehdään. Ensin tietysti katsoimme tarkasti mihin kohtaan reikä levyssä tulee porata ja merkkasimme lyijykynällä.

Poraaminenkaan ei ollut ihan sitä, mitä poraamisella yleensä olen tottunut käsittämään. Eli tätä varten oli iso teollisuuspora ja poraamiseen laskettiin erillisellä kaavalla poran pyörimisnopeus. Laskentakaavasta saimme lukeman noin 1235. Sen avulla pitää taulukosta katsoa, mikä on sitä lähinnä, mutta turvallisinta on aina valita alempi mahdollinen nopeus.

Pora, jolla tehtiin reikä levyyn.  Taulukossa on kuvat kierrosnopeuksille, jotka kertovat, käytetäänkö asetusta 1 vai 2. Ylärivissä olevat nuppien kuvat kertovat, mihin asentoon kahvat koneen yläosassa tulee asettaa.
Käytimme asetuksen 2 nopeutta 980. Kahvojen asento näkyy siis nopeussarakkeen suhteen.

Tällaisella piikillä teimme levyyn merkkaamamme kohtaan ensin pienen syvennyksen. Mäjäytimme sitä siis vasaralla vasten levyä.

Poran terä lasketaan ensin lähelle porauskohtaa ja sitten vasta kone päälle. Muista suojalasit!

Poratessa tulee sivutuotteena paljon terävää sälää.


Kiinnike valmis. Seuraavaksi se maalataan.

Maalattu kiinnike konetilassa. Kiinnike asennettiin 6 x 40 mutterilla ja nylock mutterilla.

****

Lisäksi vielä suoritimme onnistuneen päästömittauksen. Kuvia sellaisesta löytyy tarkemmin täältä. Ja vaihdoimme myös parkkivalon polttimon, jonka dokumentointi oli haastavaa erittäin ahtaiden tilojen vuoksi. Parkkipolttimo on oikeanpuoleisen lampun yhteydessä.

Polttimossa haastavinta oli ahtaat tilat, joten ruuvien avaaminen/sulkeminen oli haastavaa ja pariin otteeseen jotain putosikin auton uumeniin. Polttimon kanta nypättiin irti sisäpuolelta, kun muutamia osia oli purettu edestä pois. Uusi polttimo kantaan kiinni ja kamat kasaan.



Jekku

Note to self: täytyy tutkia led-polttimoiden tarjontaa, koska näitä menee aivan liian usein...




2 kommenttia:

  1. Kiitoksia tästä bloggauksesta, oli oikeesti apua. Piti vaihtaa sukulaistytön autoon polttimot ja meinasi uskoa kanssa loppua että olenko menossa oikeaan suuntaan...

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla, että tästä on ollut hyötyä käytännössä! Kiitos. :)

    VastaaPoista