tiistai 22. lokakuuta 2013

Ajopyörien vaihtaminen

Talvirenkaiden vaihtaminen on tällä hetkellä ajankohtaista ja siten kävimmekin läpi, mitä asioita tulee ottaa huomioon.

1. Renkaiden kunto

Asiakkaalle on aina ilmoitettava, mikäli renkaiden kunnossa on huomautettavaa. Renkaista on hyvä tutkia kulutuspintaa, miten se on kulunut ja kuinka paljon urasyvyyttä on jäljellä. Kesällä minimi urasyvyys on 1,6mm ja talvirenkaissa minimi on 3mm. Talvirenkaissa ei aina ole nastoja (kitkarenkaat), joten ne voidaan tunnistaa renkaiden merkinnöistä. Renkaan reunassa on yleensä merkintä M+S, joka käytännössä tarkoittaa 'mud & snow'/muta ja lumi tilanteisiin sopivia renkaita.

Talvirenkaitahan saa pitää aina marraskuusta pääsiäiseen saakka (nastoja koskien erityisemmin), mutta talvirengaspakko on joulu-tammi-helmikuussa. Nastarenkaissa tulee kiinnittää huomiota myös nastojen määrään, että niitä on riittävästi.

2. Mutterit!

Pelti- ja alumiinivanteisiin on monesti erilaiset mutterit. Usein auton käyttäjällä on talvi- ja kesärenkaat eri vanteilla, joten niiden mutterit voivat olla keskenään erilaiset. Tällöin on pidettävä silmällä, millaiset mutterit kulloiseenkin vanteeseen kuuluu.

3. Ilmanpaine

Painetiedot voi löytää niin auton ovenkarmista, bensatankin kannen takaa, autodatasta tai huolto-ohjekirjasta. Yleensä etuakselilla paine on suurempi kuin taka-akselilla.

4. Renkaiden sijoittaminen autoon

Renkaissa voi joskus olla huoltamon merkintöjä siitä, mistä rengas on edelliskerralla otettu irti (esim. etuvasen). Usein kannattaa laittaa renkaat samoille paikoille, mutta on koulukuntia, jotka suosivat renkaiden paikkojen vaihtamista (ristiin tahi akseleiden kesken). Tärkeämpää kuitenkin on tarkistaa, että pyörimissuunta on oikein. Se yleensä ilmoitetaan renkaan pinnassa merkinnöin, kuten 'rotation' ja nuoli tai vain 'outside'. Renkaiden asentamisessa on hyvä myös tietää, onko vanteen kanssa käytössä soviterengas. Sen tarkoitus on erityisesti massavalmisteisissa vanteissa sovittaa vanne moniin erilaisiin autoihin. Ja näihin on tietysti olemassa omat sovitusrenkaansa.

5. Momentti!

Kiristysmomentti on aina tarkistettava jokaiseen automalliin erikseen.

6. Pesu ja pyörien merkintä

Irrotetut renkaat pestään mahdollisuuksien mukaan ja sujautetaan asiakkaan tuomiin rengaspusseihin tai vaihtoehtoisesti muuten suojataan kuljetusta varten. Pyöriin merkitään, mistä ne on otettu irti (esim. etuvasen).



Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti