Akun jännite voidaan mitata yleismittarilla tai akkutesterillä. Meillä oli käytössä molemmat, joten käytimme molempia. Akun varaus Volvossani oli n 13.47V.
Kuva: www.biltema.fi |
2. Akkutestaus
Akkutesterillä teimme testin Volvon akkuun, joka on vaihdettu reilu puoli vuotta sitten. Akun päällä ei lue akun normia (EN, SAE, DIN...) vaan pelkästään kylmäkäynnistysvirta 600 CCA ja 62Ah. Kyseisen akun ostopaikan asiakaspalvelusta sanottiin, että voi kokeilla SAE normin mukaista testiä, mutta käytännössä arvailu on aina arvailua. Kokeilimme kaikilla normeilla ja testi näytti osasta hyvää ja osasta huonoa.
Akkutesteri. Punainen plussaan ja musta miinukseen. |
3. Vastusmittaus
Vastusmittauksen tein viime viikolla Mazdan kanssa, joten jätin sen väliin tänään. Mittasin Mazdan tulpan johtojen vastuksia yleismittarilla. Musta johto COM-väylään ja punainen ohmi-merkillä varustettuun väylään. Nämä johdot (tarvittaessa lisäliittimien avulla) asetetaan tulpan johdon molempiin päihin. Yhden johdon vastus oli esimerkiksi reilu 9 kilo-ohmia.
4. Virran mittaaminen virtapihtimittareilla
Mittasin virtapihtimittarilla virran akkulaturin johdosta. Tuloksena oli 0,5A.
Tätä mittaria halliharjoituksissa useimmiten käytetään auton laturin kunnon tarkistamisessa, kuten tehtiin myös Volvon kanssa jokunen aika sitten, täällä.
5. Relekytkentä
Relekytkentää varten on hallissamme erityinen laatikko, jossa on pari lamppua, rele, kytkin ja kasa johtoja liittimineen. Näistä pitäisi luoda piiri, jossa kytkimellä ohjataan relettä, joka vuorostaan kytkee lamput päälle. Tein tämän harjoituksen Ninan kanssa viime vuoden puolella sähköteorian aiemmilla tunneilla.
Kytkentäkaavio releboksin tarvikkeille. |
Tässä sijoitellaan palapelin paloja kohdilleen. |
Sitten ne syttyivät! :) |
6. Jännitehäviömittaus
Tämä täytyy päivittää...
Jekku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti