Ohjauskulmien teoriasta toisella kertaa enemmän, koska tästä tuli hyvin kuvapainotteinen postaus.
Asetetaan renkaisiin oikeat tasaiset paineet. Monesti sijaitsevat esim. bensaluukun kannessa tai kuskin oven karmissa. |
Tarkistetaan välykset akselistoissa. |
Käynnistetään ohjelmisto. |
Valitaan kuvake, jossa auto tulee kohti. Siellä lisätään auton tiedot ja saadaan niiden perusteella autoon liitetyt valmiit arvot (joskus niitä ei ole, joten tiedot etsitään tietokannoista). |
Lisätään tiedot kuormituksesta ja bensatankin täyttöaste. |
Mitataan edestä ja takaa renkaan vanteen alareunasta mitta rengaskotelon kaaren alareunaan. |
Ohjelmisto antaa tälle ajoneuvolle oheisenkaltaiset arvot. |
Peilit on kiinnitety, mutta kamerat eivät saa yhteyttä... |
...kamerat ovat pylväänsä yläpäässä, kun auto taas alhaalla. ;) |
Kamerat tulkitsevat peilien signaalia. |
Auton vierittäminen tulee suorittaa varovaisesti, koska värähtely ja liian suuri vauhti antavat epätarkat arvot ohjelmistolle. |
Seurataan ohjelmiston opastusta. Sijoitetaan jarrupolkimen lukitsin ja poistetaan nosturin kääntölevyjen lukitustapit. |
Jarru lukitaan hyvin ... tai niin hyvin kuin se tällä palikalla on mahdollista, kun kiristemuovi liukuu itsestään pois alta. |
Kääntölevyjen lukitustapit pois. |
Käännetään rattia ohjelmiston ohjeiden mukaan ääripäästä toiseen. Tässä on oltava tarkkana, ettei tärisytä autoa tai seiso peilin edessä. |
Tämä arvo oli säädettävissä raidetangon päästä. |
Oikea caster-kulma (siis caster kulmat ylipäätään) ei ollut säädettävissä lainkaan, joten arvo oli jätettävä. |
Vasemman takapyörän camber-kulmaa tutkimme pitkään ja totesimme, että sinne tarvitaan erilliset säätöpalat. |
Rattilukko asennetaan säätöjen ajaksi. |
Kake vääntää raidetangon säätöä ja seuraa samalla näytön viisaria. |
Korjattu arvo on saatu vihreälle alueelle. |
Takapyörän säätö olisi pitänyt olla löydettävissä täältä, näkyvien neljän mutterin yhteydestä, mutta tarvittavia paloja ei ollut. |
Sama takapyörä hieman etäämmältä kuvattuna. |
Oikean etupyörän caster-kulma korjaantui muita säätöjä tehdessä. Takapyörän camber siellä vielä kummittelee. |
Tässä tehdään Ford Fiestaan samaa etupyörien auraus-kulmien säätöä heti Saabin perään. |
Kierteiden vieressä näkyvä mutteri avataan raidetangon löystämiseksi. Käännetään tankoa samalla seuraten näytön arvoja. Kun arvojen mukainen kohta löytyy, kiristetään mutteri paikalleen. |
Jekku
Note to self: ohjauskulmiensäätölaite on hyvin herkkä laite. Painavaa autoa työnnettäessä voi joutua tekemään saman työvaiheen moneen kertaan, mikäli auto pääsee tärähtämään. Kevyemmällä Fiestalla työntelyvaihe sujui helpommin.
Mä myös huomasin, että renkaat on kulunut ihan tosi nopeasti just sisäreunasta, niin rupesin selvittelemään, mistä voisi johtua. Näköjään sullakin on ollut samanlainen ongelma, eli näyttää siltä, että ohjauskulmien säätöä tiedossa. Kiitos mielenkiintoisesta blogista, kaipa sitä lähdettävä korjaamolle katselemaan.
VastaaPoista