Seuraavaksi haimme tutkimusapulaiseksi pakokaasutesterin. Auto ei ole OBD-mallinen, joten valitsimme käynnistysvalikosta KAT-mallin. Pakoputkeen sijoitettiin normaaliin tapaan anturi, joka mittaa pitoisuuksia ja lähettää ne koneelle. Moottoritilaan sijoitimme magneetilla kiinnittyvän kierroslukumittarin. Testeri ei antanut kovin hyviä lukemia vaan häkäarvot nousivat korkeammalle, mitä kauemmin auto kävi joutokäynnillä (kun auto oli ehtinyt lämmetä). Käynnistäessä samat lukemat suorastaan hipoivat pilviä, kun kone oli vielä kylmä. Emme oikein päässeet mihinkään muuhun tulokseen, kuin että ei tämä kone ihan täysillä kulje enää.
Seuraavana päivänä irrotin tulppien johdot ja mittasin niistä vastuksen. Toisin sanoen, yleismittarin johdot sijoitin tulpanjohdon molempiin päihin ja valitsin mittarin valikosta ohmi-alueelta 20k. Olisimme vaihtaneet sekä tulpat että johdot, mutta varaosahankkijamme veti vesiperän reissullaan. Tällä kertaa ne jäi siis vaihtamatta.
Tulpan johdoissa kulkeva jännitemäärä on valtava, joten johdon rakennekin on erilainen kuin muiden autojen johdotuksien. Ne on päälystetty kuumutta kestävällä kumilla tai silikonilla. Sisärakenne muodostuu eristeestä, eri tavoin käsitellyistä johdoista ja kuparijohtojen tapauksessa vielä erityisistä häiriönpoistovastuksista.
Puristuspainemittauksesta minulla on postaus täällä. Ohivuotomittauksesta erillinen juttu pitää tehdä myöhemmin kuvien kera.
Nina irrottelee ruuveja kaasuläpän puhdistusta varten. |
Kaasuläppä puhdistettuna. Kirkas läppä paljastui paksun mustan karstakerroksen alta. |
Tämä ei varsinaisesti kuulunut moottorin käymisongelmien tutkimiseen, mutta kiinnitimme pakoputken irronneeseen kannatinkumiinsa. |
Kierroslukuanturi moottorin kannakerenkaassa. |
Ohivuotomittauksessa kuulostellaan aluksi männän yläkuolokohta pillillä (tai sen voi tutkia myös pitkällä meisselillä tms., joka tuikataan tulpanreiästä sisään). |
Jekku
Note to self: suoritin näytöt puristuspaine- ja ohivuotomittauksista, mutta tieto kaiken mekaniikan taustalla vielä on heikkoa. Teknisesti suoriuduin ihan hyvin. Toisaalta, suoritin 2. vuosiluokan näytöt jo ennen kuin 1. vuosi on loppunut.... ehkä ensi vuonna samaan aikaan olen jo enemmän kartalla moottorin mekaanisesta olemuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti