tiistai 25. elokuuta 2015

TO: Audi TT 1.8 vm. -00 - ilmastoinnin kompressorin vaihto

TO = Työssäoppi

Audin ilmastointi ei toiminut ja aiemmin diagnosoitu kompressorivika. Kompressoria lähdettiin vaihtamaan ja aluksi järjestelmä tulisi tyhjentää ilmastointihuoltokoneella, mutta tässä tapauksessa järjestelmä oli tyhjä.

Tässä kompressori jo tulossa pois kovaa vauhtia. Tieltä on otettu pois kaikennäköistä laturista, letkuihin ja ahtoputkeen.


Jakopään puoli moottorista otettiin esille lokasuojan puolelta. Eli otettiin pyörä pois ja irrotettiin lokasuojaa sen verran, että päästiin käsiksi kompressorin ruuveihin. Konepellin alta riisuttiin pois tieltä ahtoputki, koristemuoveja ja nestesäiliöitä. Tässä vaiheessa irrotin myös akun miinuskengän ja laitoin vipperin kengän ja navan väliin, koska laturia käsitellessä on hyvä olla varma. Laturin ruuvit sai helpommin auki yläkautta. Molemmat, laturi ja kompressori, olivat jämäkästi sijoillaan, joten avitin niitä hieman vääntämällä pienellä vääntöraudalla.

Sekä laturi että kompressori oli helpointa vetää yläkautta pois konetilasta. Samalla tuli varoa letkuja matkan varrella. Tilaa oli kaikesta huolimatta todella niukasti.

Kuvassa näkyvä kiiltävä pitkä putki on ahtoputki. Se oli irroitettava, jotta laturi ja kompressori voitaisiin irrottaa. Kaikki ruuvit tarkasti talteen!

Koristelista (oikealla) irroitettu, jotta laturi (vasemmalla, letkun alla oleva möykky) mahtuu pois.

Säiliöt on usein helppo irrottaa oli työ mikä hyvänsä. Niistä on kätevä monesti alottaa purkaminen.


Vertailin uutta kompressoria vanhaan. Uuden mukana tuli kahdenlaista johtoa, joissa oli erilaiset liittimet. Toinen näistä oli samanlainen kuin vanhassa, joten sen liitin kiinni. Uudessa johdossa tosin ei ollut väliin tulevaa tiivistettä jostain syystä, joten nappasin sen vanhasta kompressorin liittimestä.

Uuden kompressorin mukana tuli kaksi liitinvaihtoehtoa. Tiivisteen kanssa tarkkana. Kumitiiviste pomppii iloisesti käden ulottumattomiin... been there.


Ilmastointiputkien tiivisteet vaihdoin samalla uusiin ja hieraisin niihin kevyesti ilmastointilaitteenöljyä ennen asentamista paikalleen. Kompressorin putkiliitosten kohdalla oli muoviset suojat, jotka irrotin vasta siinä vaiheessa kun oli tarkoitus liittää putket. Näin vältetään viimeiseen asti pöpöjen menemisen järjestelmään.

Putkiliittimien päissä olevat kumitiivisterenkaat vaihdettiin uusiin.


Kompressorin ja laturin vääntäminen paikalleen oli työlästä ja piti hieman pyytää apua niiden saamiseksi paikalleen. Kompressorin kahden ruuvin kiristämisessä tein ratkaisevan virheen siinä, että kiristin ensin ylemmän ruuvin, mikä johti siihen, että kompressori kiristyi hieman vinoon. Tämän toki huomasin siinä vaiheessa vasta, kun olin kasaamisessa jo loppusuoralla.

Siinä ei muu auttanut kuin ottaa kompressorin ruuvit irti ja selvittää, miksi se on vinossa. Varsinaista syytä ei löytynyt muuta kuin että kiristys on tehtävä päinvastaisessa järjestyksessä, jotta alareuna kiristyy tasaisesti laippoihin ja tämän jälkeen kompressori työnnetään yläreunastaan kiinni ja liitetään ruuvi. Onneksi työ onnistui ilman, että olisi tarvinut uudestaan purkaa kaikki pois. :)

Kasausvaiheessa kaikki letkujen tukipisteet ja klemmarien kiinnitykset tarkistin vähintään kolmesti, ettei vain jäisi mikään huomaamatta. Viimeisenä sujautettiin asentajaohjaajan kanssa yhteistyössä hihna paikalleen. Liitin akun kengän paikalleen ja käynnistettiin.

Seuraavaksi laitettiin ilmastointihuoltokone pörisemään. Huolto onnistui, ilmastointi puhalsi viileää ja järjestelmä oli testin mukaan tiivis.

Viimeisenä vaiheena suoritettiin koeajo. Koeajolla kaikki todettiin muutoin toimivaksi, mutta loppumatkasta kabiiniin tulvi bensankäry. Pysähdyimme kahvitaukomaitoa hakemaan huoltoasemalla, joten samalla tarkistimme tilanteen. Bensan paluuletku vuosi konetilaan - ja aika reippaasti vielä. Päästyämme halliin takaisin, todettiin, että vanhat putket olivat melko hapertuneet ja siksi ottaneet itseensä kaikessa tohinassa. Letkusta pala pois sivuleikkureilla ja takaisin kiinni klemmarilla. Tiivistä tuli.

Työ oli varsin mielenkiintoinen ensimmäiseksi hommaksi työssäopissa ja onneksi aikaa oli riittämiin pakertamiseen. Seuraavalla kerralla varmasti samantyyppinen homma sujuu jo hieman joutuisammin.



Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti