sunnuntai 16. elokuuta 2015

Skoda Octavia vm. -09 1.4 TSI - DSG vaihteiston öljyn vaihto / lisäys

Autovahinkokeskuksen tuliainen, Skoda, toimii koulussa harjoituskappaleena. Jospa se joskus vielä kulkee liikenteessäkin. Tällä erää tehtävänä oli tutkia vuotaako vaihdelaatikko, vaihtaa öljyt ja käynnistää auto.


Skodan vaihdelaatikko.


Etsimme Bosch:n testeriohjelmiston kautta ohjeet vaihteistoöljyn vaihtamiseen. Itse ohjeiden metsästys vei tovin aikaa ja aluksi luimme selvästikin väärän laatikon ohjeita. Soitettuani paikalliseen Skodan merkkihuoltoon, saimme tarkempaa tietoa laatikosta. Olimme lukeneet 7-lovisen laatikon ohjeita, vaikka kyseessä oli 6-lovinen vaihdelaatikko. Seitsenlovisessa laatikossa olisi täyttö tapahtunut pohjasta, tyhjennyspropun kautta. Kuvallisten ohjeiden perusteella menimme itse vipuun, koska harjoitusautossa oli ulkoisesti samanlainen laatikko ja proppu.

Ennen kuin vaihdelaatikkoon pääsee ylhäältä käsiksi, edestä tulee irrottaa pois mm. akku muovikoteloineen ja osittain ilmakoteloa.

Proppu auki ja astia alle, johon öljy kerätään.



Ohjeet saatuamme olimme jo varmistaneet, että vaihde on P-asennossa ja valuttaneet öljyt. Uusien ohjeiden valossa täyttö tapahtui nopeasti ja helposti laatikon päältä, pienen täyttöaukon kautta. Muovikorkki pois ja täyttölaitteella tarkalleen 1,7l Skodan vaihteistoöljyä sisään.

Täytön jälkeen käytimme konetta sen aikaa, että vaihteisto käytiin läpi. Jokainen vaihde päällä n. 3 sekuntia. Testeriohjelman kautta olisi pitänyt vielä seurata öljyn lämpenemistä kun kone käy, mutta autosta puuttui jäähdytysjärjestelmä kokonaan, joten emme voineet pitää autoa käynnissä kauempaa.


Täyttöaukon näkee yläpuolelta. Muovikorkki vain pois ja öljy sisään. Kuvassa näkyvä letku menee suoraan täyttöaukolle.

Öljyntäyttölaite, käsipumpullinen. Hoiti hommansa. Ainoa miinus, ettei täyttömäärä ole täysin tarkka tällä vekottimella, koska pohjalle ja letkuun jää pieni määrä seikkailemaan.


Laatikon vuodosta puheen ollen. Olimme aiemmin puhdistaneet vaihdelaatikon pohjan ylimääräisestä, roiskuneesta öljystä. Auton käyttämisen jälkeen näimme, mistä öljy tihkui. Sitä tuli vaihdelaatikon kiinnikeruuvin kannasta ja yllättäen se olikin täysin auki. Kiristimme sen, putsasimme alueen tihkusta ja vuoto vaikutti loppuneen. Muuta vuotoa ei ilmaantunut tällä erää.


Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti