lauantai 17. toukokuuta 2014

Aixam GTO vm.-13, 20 000km huolto

Ninan mopoautoon teimme määräaikaishuoltoon liittyviä töitä. Aloitimme jarrujen huoltamisella. Etujarruihin piti hakea jarrupalat. Takajarrujen kengät olivat hyvässä kunnossa. Hieman pyyhkäisin kitkapintoja hiomakankaalla ja sylinterin toiminnan testasimme painamalla jarrukenkää hieman sisäänpäin, jolloin vastakkaisen puolen kenkä työntyy ulospäin.

Etujarrujen levyt olivat vielä hyvässä kunnossa. Jarrusatula on hieman eri kokoluokkaa kuin henkilöautossa.

Jarrupaloissa on anturit, jotka ilmoittavat jarrupalojen kulumisesta loppuun. Molemmilla puolilla sisemmät palat olivat käytännössä läpipuhki, kun taas ulommat palat olivat vielä melko hyvät. Liekö tämä sitten mautojen lelurakenteen vika vai onko ne aiemmin asennettu väärin?

Anturin kuparilangat menevät palan sisällä ja kitkapinnan kuluessa lankaan saakka


Takaa irrotettiin ensin naparuuvi, mikä yhdistää jarrut ja pyörän joustintuen alapäähän. Jarrurummun kuvun irrottamiseksi käytettiin kuvankaltaista työkalua, jonka reiät aseteltiin pyörän kiinnitystappeihin ja kiristettiin pyörän omilla muttereilla. Sinistä 'kahvaa' tömäytettiin pari kertaa napakasti ulospäin rummusta, jolloin rumpu irtoaa nykäysten voimalla.


Rumpu. Ylhäällä sylinteri, jonka toimivuus testattiin liikuttelemalla kenkiä. Kirkkaat metalliset pyörylät ovat tämän rumpujarrun kiristysmekanismi...

Takana pieni neliskanttinen laatikko sisältää ilmansuodattimen, joka piti vaihtaa.

Vanha (kuvassa) sai väistyä uuden ja puhtaan tieltä.

Moottoriöljyt vaihdettiin. Nina asettaa keräintä öljypohjan alle.

Vajaa pari litraa mahtuu GTO:hon öljyä.

'lor lor'

Uusi öljynsuodatin oli.... valkoinen. :D Söpö tapaus, kuin pieni porsliinikuppi. Harmi vain, että se on yhden kuraisen kelin jälkeen yhtä massaa muun kuraisen pohjan kanssa.

Välillä täytyy hassutella...

Vaihteistoöljyn vaihto: ensin proppu auki ja vanhat öljyt valutetaan pois.

Vaihteistoöljyä vaihdettaessa avataan pohjassa oleva proppu, kuten moottoriöljyn vaihdossakin. Öljyt valutetaan ja voidaan kaataa öljyn keräimeen moottoriöljyn kanssa. Öjyjen valuttua, voidaan avata huohotusmutteri, joka on yleensä päälipuolella. Tässä tapauksessa jouduimme poistamaan tieltä ensin ilmansuodattimen kotelon ja mutterin päässä oli pieni pätkä letkua.

Tarkistusproppu avattiin seuraavaksi, mikä löytyy puolestaan jostain vaihteiston sivulta. Seuraavassa on kuvia vaihteistoöljyn täyttämiseen tarvittavan pullon käyttämisestä. Pullosta laitetaan 'pistoolin' avulla öljyä päälimmäisen huohotusmutterin reiän kautta ja samalla Nina seurasi tilannetta tarkistuspropun puolella. Kun öljy tulee tarkistuspropun puolelta ulos, sitä on riittävästi. Tämän jälkeen kaikki proput voidaan jälleen sulkea.

Tämä kapistus saatiin varastolta vaihteistoöljyn täyttämiseen.

Ensin pönikkään lisätään painetta...

...ihan tavallisella ilmanpainemittarilla varustetulla letkulla. Esim. 3 bar.

Avataan suutin 'pistoolin' päässä.

Ja avataan hana pullon suulla. Kuvaan eksyi kuitenkin kiinnioleva hana, joten hana kääntyy tästä 90 astetta.

Vaihteistoöljypropun (pohjassa) päässä oli 'karvoja', joita kovasti kummastelimme. Ne olivat kuitenkin aivan pieniä metallihippusia, jotka propussa oleva magneetti on kerännyt itseensä vaihteistoöljyn seasta. Hippuja ei teoriassa pitäisi öljyllä voidellussa vaihteistossa olla, eihän? Maailma ei kuitenkaan ole täydellinen, joten aina joku osa pääsee hiertämään jostain. Nämä pienet hiertymät saavat metallista irtoamaan aivan pientä metallipölyä ja hippua, jotka kertyvät sitten propun päähän. Näin ne eivät muuta öljyn koostumusta hiontamassaksi koneistossa.


Jekku

Note to self: moottoriöljyn, kuten myös vaiheistoöljyn, proppujen tiivisteet on syytä vaihtaa joka kerta. Ne on tarkoitettu kerran kiristettäviksi, jolloin ne painuvat hieman kasaan.

1 kommentti:

  1. Joo o,siitä vaihteiston tarkistusreijästä tulee puolen litran jälkeen öljyä ulos,eli kyllä teillä jäi pahasti vajaaksi se laatikko öljystä,kun litra sinne pitää laittaa,eli antaa olla tarkastusproput vaan kiinni ja kaataa sinne litran pullon mobilin shc.tä,niin sitten on hyvä eikä laatikko paukahda,niinkuin uskon tuon laatikon kanssa käyvän

    VastaaPoista