keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Peräkärryn valojen uusiminen

Asiakkaan peräkärryn valoissa oli jonkin sortin vikaa. Liitimme peräkärryn piuhaan virtalähteen ja peräkärryn pistokkeen kaavion mukaan testasimme valot yksitellen. Monen lampun osalta ongelma oli lampun kantaan osuvan metallilevyn löysyys, joten kosketus ei ollut riittävää. Lisäksi erään lampun kannassa ja kosketuspinnoissa oli reilusti hapettumia. Ryhdyimme tutkimaan lisää liittimiä ja johtojen kuntoa ja olimme toiveikkaita, että vaihdamme lamput uusiin ja parantelemme liitoksia.

Kävi selväksi kuitenkin pian, että tarvitsemamme osia on vain kokonaisina myytävissä valosarjoissa. Päätettiin siis opettajan kanssa yhdessä, että kärryyn uusitaan kaikki valosarjat. Haasteet eivät kuitenkaan loppuneet tähän... maadoitusjohdosta löysimme sittemmin vielä melko kärähtäneen yksilön takalampusta. Pistoketta purkaessani totesimme vielä, että sama johto on kärventynyt myös sieltä. Eli virtaa on kulkenut reilusti, mutta johto ei ole pystynyt käsittelemään sitä kaikkea. Teemme siis myös aivan uudet johdotukset reilummalla maadoituksella.

Kuvassa on alkuperäinen pistoke, mutta samalla tavalla testasimme uuttakin pistoketta. Musta johto laitettiin maadoitukseen ja ruskealla testasimme yksitellen eri värisistä johdoista. Tämä virtalähde tunnistaa, mikäli syntyy oikosulku ja katkaisee virransyötön.

Johdotukset vasemmassa valotaulussa.

Ja oikeassa.


Vedimme 7mm johtoa kärryn edestä taakse. Kärryn alle jätettiin hieman varaa, koska tämä kärry oli kipattavaa sorttia. Johdon pitää siis hieman joustaa liikeradan mukana. Johto kulki aisaputken sisällä ja kärryn alla. Etuvaloille kulkeva johto pujotettiin runkoputken sisään. Johtojen saamiseksi liittämiskuntoon vaati hieman tekemistä. Jokainen johdonpää katsottiin tarkkaan, mihin kohtaan ne liitetään. Sen mukaisesti kytkimme liittimiä kolvin, liitintyökalujen ja kutistesukan avulla.

Kolvaustyökalut. Rullassa on tinaa. 

Kärryn alla johto vietiin kärryn peräosaan, jossa se haarautui molempiin reunoihin. Kärryn pohjaan ruuvattiin muovinen sähkörasia, jonka sisälle tulevat kolme 7mm johtoa liitettiin toisiinsa. Pääasiassa samanväriset keskenään, mutta ne päät, joita tarvittiin vain kärryn toisella puolella, katkaistiin tarpeettomina toiselta puolen.

Rungon putken läpi oli porattu reiät, joista johdot tulivat ulos valosarjoihin. Näihin reikiin laitoimme kumiset läpiviennit. Ensin huonolla menestyksellä, koska reikä oli liian pieni sekä läpiviennille että johdoille yhteensä. Koska läpivienti ei istunut kunnolla paikalleen, etuvalojen yksittäinen johto rikkoutui reiän terävään reunaan. Tämän kanssa myöhemmin taistelimme, kun emme hoksanneet, miksi valot eivät toimi. Korjasimme ongelman paikkaamalla rikkoutuneen johdon. Onneksi sisällä olevat 'karvat' eivät olleet menneet poikki, vaan pelkästään suojamuovi. Käytimme paikkaamiseen kutistesukkaa ja sähköteippiä.

Osaa rei'istä viilasimme suuremmiksi, että saimme läpivientikumin sekä johdot mahtumaan. Isoihin valotauluihin lisäsimme johtojen ympärille lisäksi muovikuoren. Muovikuori vedettiin juuri valotaulun sisäpuolelle (mikä vaati, että myös valotaulun reikää suurennettiin hieman viilaamalla) ja tiivistettiin hieman massan avulla.

Rungon putkessa näkyy kuminen läpivienti, josta tulee yksi johto. Johdon päälle laitoimme lisäkuoren. Valotaulun läpi johto menee sinällään, mutta yritimme hieman kehnolla menestyksellä laittaa läpivienteihin lisäksi sikaflexin tyyppistä tiivistemassaa.

Käytimme pääasiassa tällaisia liittimiä johtojen päissä. Virhe, minkä teimme työssä oli se, että puristimme liittimen johdon kuorittujen 'karvojen' ympärille. Oikeaoppisesti liitin puristetaan johtoon niin, että ensimmäiset hakaset (vasemmalla) pitävät sisällään johdon muovikuoren ja seuraavat hakaset kuoritut kuparipiuhat.




Jekku

Note to self: tämä oli hyvä oppi sähköstä ja sähkötöistä. Liittimien ja läpivientien tekemisessä olemme seuraavalla kerralla viisaampia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti