torstai 18. joulukuuta 2014

Vianmääritystä käytännössä, Ford Focus vm. -99

Etsimme Ford Etis tietojärjestelmästä vm. -99 Ford Focuksen käynnistysjärjestelmän kytkentäkaavion, jonka perusteella suoritimme vianhakua harjoitusautoon. Opettajamme oli järjestänyt esimerkkivian Ford Focukseen, joka meidän piti selvittää mittaamalla.


Auto ei käynnisty, missä vika?

1. Mittasimme käynnistimen ja akun väliltä jännitehäviötä, OK

2. Tarkistimme virtalukon sulakkeen, OK

3. Virtalukko käynnistysasentoon. Mittasimme virtalukon ja sulakkeen väliltä yhdistäen yleismittarin jännitemittarin liittimen punaisen johdon liitokseen ja toisen liittimen maihin, ~12V, OK

4. ja 5. Mittasimme harmaaoranssin ja vihreäkeltaisen johtojen jännitteen samoin kuin edellä, ~12V, OK

6. ja 7. Mittasimme irroitetun käynnistimen releen liittimistä (ei siis releestä vaan sen sijoituskohdan liittimistä) 0V, EI OK

Vika voidaan siis sijoittaa releen liittimen pohjaan, eli johdotuksen ja releelle tulevan liittimen väliin.



Opettaja kertoi, että oli laittanut palan sähköteippiä liittimen väliin harjoitusta varten. :)







Jekku

2 kommenttia:

  1. Meidän autossa on jotain vikaa, kun ei myöskään meinaa käynnistyä. Itse vain kun enne osaa näitä tarkistaa, varmaan täytyy jonnekin se viedä tarkastettavaksi. Ja laittaa hinauksen numero puhelimeen varmuuden vuoksi. Hyvä, että tehtävässä saitte ongelman ratkaistua. https://www.hinausrantanen.fi/

    VastaaPoista
  2. Jotain valoja meilläkin palaa. Hinausta ei onneksi ole tarvittu, tuolla näköjään vinkattiinkin numeron ylös laittamisesta, joten voi olla että sama täytyy tehdä. Kyllähän se huoltoonkin viedään, kun ehtii.
    https://www.hinausautotpurhonen.com/palvelut/lappeenranta

    VastaaPoista