torstai 4. joulukuuta 2014

Valojärjestelmät, Ford Mondeo vm. -07 (esimerkki)

Tutkimme Ford Etis tietojärjestelmästä esimerkkiauton avulla ulkovalojärjestelmän eri komponentteja ja toimintaa. Käytimme esimerkkinä vm. 2007 Ford Mondeota, jossa on useitakin vaihtoehtoja ulkovalojärjestelmässä.


Komponentteja ja niiden toiminta


Ulkovalot
1. Tavalliset valot; seisontavalot, vilkku, lähivalot (H7) ja kaukovalot (H1)


2. Projektiolamput; samat kuin edellä, mutta lisänä kaarrevalo (H1)
- Kääntyvät ajovalot käännetään vaakasuunnassa ja käytössä myös heijastuslinssi
- Valo ohjataan sisäkaarteeseen, jotta tien pintaa saadaan näkyviin kaarteessa enemmän
- Peruutusvaihde kytkee valojen suuntauksen vastakkaiseen suuntaan
- Kääntyvät valot eivät toimi pysäköidessä tai muuten hitaassa vauhdissa, alle 3km/h
- Kääntyvät valot toimivat askelmoottorin avulla


3. Kaasupurkausvalot, eli Xenon-valot; samat kuin edellä kaarrevaloineen
- Kaasupurkausvalojärjestelmässä voi olla jopa 30kV jännite, joten sen huollossa on oltava huolellinen
- Kääntyvä valokeila saadaan säätömoottorilla toimivan varjostimen avulla


Projektiolamput. Kuva: Wikipedia/Headlamp

Vasemmalla vaihdettu tavallisen polttimon tilalle LED-valo. Kuva: www.carid.com



Automaattiset ajovalot
- Keskuselektroniikan moduli ohjaa ajovaloja sade-/valoanturin lähettämän signaalin perusteella
- Järjestelmä tunnistaa algoritmiin perustuvan laskelman avulla, mikäli ajetaan tunneliin, alikäytävään, parkkitaloon tms. äkillisen pimenemisen aiheuttavaan tilanteeseen, ja sytyttää ulkovalot ja mittariston valot


Sade-/valoanturi
- Tuulilasissa taustapeilin yhteydessä
- Mittaa valonvoimakkuutta


Automaattinen kaukovalojen ohjaus
- Toiminta alkaa, kun vauhti kasvaa yli 40 km/h
- Etukamera tunnistaa vastaantulijoita, edellä ajavia ja katuvalaistusta valojen värin ja kirkkauden perusteella noin 800 metrin etäisyydeltä
- Aktivoidaan valojen kiertokytkimestä valoautomatiikalle, mutta voidaan manuaalisesti ohittaa esim. tilanteessa, jossa auto lähestyy etukameran näkyväisyyden ulottumattomista (sivulta tms)


Ajovalojen korkeudensäätö
- Xenon-valojen yhteydessä tulee olla automaattinen valojen korkeudensäätö, joka reagoi auton kuormaan ja kallistuksen muutoksiin ajossa
- Xenon-valojen säätö ei reagoi tienpinnan muutoksiin tai jarrutukseen/kiihdytykseen


Saattovalo
- Saattovalot voidaan kytkeä kaukovalokytkimestä, kun virtakytkin on 0 -asennossa
- Viive on 30 sekuntia sen jälkeen, kun viimeinen ovi suljetaan
- Viive on 180, mikäli ovi tai takaluukku jätetään auki


Muut valot
- Sumuvalot
- Takavalot; vilkut, peruutusvalo, takasumuvalot, seisontavalot ja jarruvalot


Valokytkin
- Ohjaamon kojelaudassa
- Valojen manuaalinen kääntökytkin + mittariston valaistuksen säätökytkin






Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti