Moottorin nakutus tarkoittaa liian aikaista syttymistä palotilassa ja sen myötä paineiskuja, jotka saavat aikaan epäsuotuisaa värähtelyä moottorissa. Palaminen voi siis alkaa jo ennen kuin puristuspaine on riittävän korkea. Itsesyttyminen voi lähteä liikkeelle palotilassa olevasta karstasta, joka alkaa hehkua paineen ja lämpötilan vaikutuksesta. Aaltona etenevät sytytysrintamat törmäävät palotilassa aiheuttaen paineiskun (ks. animaatio alla). Nykyautoissa on nakutuksen tunnistava anturi, jonka välittämän signaalin avulla koneisto säätää mm. moottorin ahtopainetta ja sytytystä.
Palorintaman eteneminen tilanteessa, jossa moottori nakuttaa. Kuva: wikipedia |
Moottorin kylkeen liitettävä nakutuksen ilmaiseva anturi. Kuva: motonet |
Jekku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti