Tässä vaiheessa tutkimme, onko vika releessä ja tietoja etsittiin netistä, autodatasta ja volvoliikkeen kytkentäkaavioista. Kunnes sitten alkoi vilkkukytkin reistailemaan oikein urakalla. Ensin käynnistäessä vilkkuivat kaikki suuntamerkit ja välillä vain vasemmalle. Liikenteessä sai varoa vilkun käyttöä, koska se saattoi laukaista kaikki vilkut. Tätä sattui onneksi vain muutaman kerran... stressitasoa se kuitenkin nosti.
Koulussa tarkemmin asiaa tutkiessa totesin sitten, että nakutusääni herkistyy joka kerta kun vilkkukytkimeen edes koskee. Joten jokin kosketushäiriö tms siellä tuntui olevan. Ensiavuksi kokeilin suihkauttaa eräänlaista puhdistusainetta kytkimen sisäpintoihin, josko se helpottaisi kosketusta, mutta tällä ei ollut vaikutusta.
Kävin sitten hakemassa autopurkaamosta vastaavanlaisen kytkimen eilen ja sen vaihtaminen kävi varsin kivuttomasti. Varsinkin, kun olin jo aiemmin kurkannut ratin muovikuorien alle, niin tiesin tarkkaan jo mitä teen. Homma kävi kivasti. Kävin vielä koeajolla varmistaakseni, että kytkimessä oleva vakionopeudensäädinkin toimii.
Uusi kytkin. |
Ja tuonne se piti tyrkätä. Pari ruuvia ja pari johtoliitintä paikalleen... |
Jekku
Note to self: aina työt ei ole selviä tapauksia vaan vika saattaa ollakin jossain aivan muualla, kuin mitä alunperin on kuvitellut. Jos ei meinaa homma ratketa, think out of the box!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti