Kuvassa on työkalujen lisäksi venttiilikoneiston kansi ja sen kiinnitysruuvit. Kuva: Kusti |
Sylinterikanteen kuuluu nokka-akseli(t), joiden pyörivät nokat avaavat ja sulkevat venttiileitä. Oikeassa päädyssä näkyy jakopääketju (käytössä voi myös olla jakopäähihna). Jakopää välittää kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-akselille. Kuva: Kusti |
Vauhtipyörä. |
Venttiilin paininkuppi säätelee venttiilin välystä. |
Nokka-akselien alta löytyy venttiilit. Nämä irrotettiin erityisesti tähän suunnitellulla prässillä, jonka holkki näkyy kuvassa. Holkilla painetaan venttiilin jousta kasaan, jotta saadaan kupin lukitseva lukkokiila pois. Keskellä näkyy venttiilin varren pää, jonka ympärillä on lukkokiila. Sen tarkoitus on pitää venttiilin jousi paikallaan. Kuva: Kusti |
Suipot venttiilit sekä venttiilien jouset sievässä rivissä. Jokainen venttiili ja jousi kuuluu kasaamisvaiheessa laittaa samaan paikkaan takaisin. Pareittain toimivat venttiilit jakautuvat imu- ja pakoventtiileihin. Imuventtiilin kautta imetään ilma-pakokaasuseosta sylinteriin. Pakoventtiilin kautta poistuu palamisessa muodostuneet kaasut. Jousen tarkoitus on palauttaa venttiili lähtöasentoon. Kuva: Kusti |
Ohjurikumi tiivistää venttiilin varren. |
Venttiili-istukka tiivistää venttiilin sylinterikanteen. Kuva: Enni |
Sylinteriryhmä. Aukot ovat mäntien sylintereitä. Kuva: Kusti |
Pyöreä 'motti' on mäntä ja sen ympärillä näkyvät raidat ovat männänrenkaat. Renkaiden tarkoitus on helpottaa voitelua moottorissa. Männän perästä lähtee kiertokanki, joka on yhteydessä kampiakseliin. Kuva: Kusti |
Keskellä näkyy männän tappi. Sen tarkoitus on pitää kiertokanki männässä kiinni. Myös männän renkaat näkyvät hyvin tässä kuvassa. |
Kampiakseli. Akselin siivekkeet ovat yhteydessä mäntiin. Männän liike alaspäin saa aikaan siivekkeiden pyörivän liikkeen, joka taas palauttaa mäntää ylös. Tämä kiertokulku jatkuu moottorin käydessä. Puolikuun muotoiset metalliliuskat ovat kampiakselin laakereita. Niitä tulee kaksi kohdakkain per kiertokanki ja niiden sisäpuolella kulkee kampiakseli. Kuva: Kusti |
Kiertokangen sisällä on kampiakselin laakeri. Vastaavanlainen laakerinpuolikas tulee kohdakkain tämän kanssa ja ne yhdessä mahdollistavat kampiakselin vapaan pyörimisen. |
Öljypumpun jalka on yhteydessä öljypohjaan, josta öljy imetään öljypumppuun. Kuva: Kusti |
Jekku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti