torstai 28. marraskuuta 2013

Moottorin osien tunnistus

Moottorin osien tunnistus kuuluu olennaisena osana autoalan ja koulutuksen alunkin perustietämykseen. Purimme vanhaa Nissanin 16 venttiilistä harjoitusmoottoria. Moottoria purettaessa ja kasatessa on yleensä oltava äärimmäisen huolellinen ja tarkkaavainen, koska kukin osa kuuluu asentaa aina samaan paikkaan, mistä se on aiemmin otettu pois. Tämä kyseinen moottori lähtee purkamisen jälkeen jätekatokseen, joten kasaamisella ei enää ole niin väliä. Kokosimme kuitenkin osia siisteihin riveihin apupöydälle. Kusti toimi parinani tässä tehtävässä.

Kuvassa on työkalujen lisäksi venttiilikoneiston kansi ja sen kiinnitysruuvit. Kuva: Kusti

Sylinterikanteen kuuluu nokka-akseli(t), joiden pyörivät nokat avaavat ja sulkevat venttiileitä. Oikeassa päädyssä näkyy jakopääketju (käytössä voi myös olla jakopäähihna). Jakopää välittää kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-akselille. Kuva: Kusti

Vauhtipyörä.

Venttiilin paininkuppi säätelee venttiilin välystä.


Nokka-akselien alta löytyy venttiilit. Nämä irrotettiin erityisesti tähän suunnitellulla prässillä, jonka holkki näkyy kuvassa. Holkilla painetaan venttiilin jousta kasaan, jotta saadaan kupin lukitseva lukkokiila pois. Keskellä näkyy venttiilin varren pää, jonka ympärillä on lukkokiila. Sen tarkoitus on pitää venttiilin jousi paikallaan. Kuva: Kusti

Suipot venttiilit sekä venttiilien jouset sievässä rivissä. Jokainen venttiili ja jousi kuuluu kasaamisvaiheessa laittaa samaan paikkaan takaisin.  Pareittain toimivat venttiilit jakautuvat imu- ja pakoventtiileihin. Imuventtiilin kautta imetään ilma-pakokaasuseosta sylinteriin. Pakoventtiilin kautta poistuu palamisessa muodostuneet kaasut. Jousen tarkoitus on palauttaa venttiili lähtöasentoon. Kuva: Kusti

Ohjurikumi tiivistää venttiilin varren.

Venttiili-istukka tiivistää venttiilin sylinterikanteen. Kuva: Enni

Sylinteriryhmä. Aukot ovat mäntien sylintereitä. Kuva: Kusti

Hoonausjälki sylinterissä on sylinterin hionnassa muodostunut jälki ja sen tarkoitus on helpottaa voitelua moottorissa. Jäljistä on vaikea saada hyvää kuvaa, koska ne ovat hyvin hienovaraisia uria sylinterin sisäpinnassa.

Pyöreä 'motti' on mäntä ja sen ympärillä näkyvät raidat ovat männänrenkaat. Renkaiden tarkoitus on helpottaa voitelua moottorissa. Männän perästä lähtee kiertokanki, joka on yhteydessä kampiakseliin. Kuva: Kusti

Keskellä näkyy männän tappi. Sen tarkoitus on pitää kiertokanki männässä kiinni. Myös männän renkaat näkyvät hyvin tässä kuvassa.

Kampiakseli. Akselin siivekkeet ovat yhteydessä mäntiin. Männän liike alaspäin saa aikaan siivekkeiden pyörivän liikkeen, joka taas palauttaa mäntää ylös. Tämä kiertokulku jatkuu moottorin käydessä.  Puolikuun muotoiset metalliliuskat ovat kampiakselin laakereita. Niitä tulee kaksi kohdakkain per kiertokanki ja niiden sisäpuolella kulkee kampiakseli. Kuva: Kusti

Kiertokangen sisällä on kampiakselin laakeri. Vastaavanlainen laakerinpuolikas tulee kohdakkain tämän kanssa ja ne yhdessä mahdollistavat kampiakselin vapaan pyörimisen.


Öljypumpun jalka on yhteydessä öljypohjaan, josta öljy imetään öljypumppuun. Kuva: Kusti



Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti