maanantai 2. kesäkuuta 2014

Kaasuläppä ja kaasari lyhyesti

Ruiskutuskoneessa (jossa bensa ruiskutetaan suoraan palotilaan) kaasuläppä sijaitsee erityisessä kaasuläppäkotelossa. Läpän tarkoitus on säädellä moottoriin virtaavan ilman määrää. Läppä saa signaalin moottorinohjausmoduulin kautta, joka taas saa signaalia kuljettajan jalan painaman polkimen asentoanturilta. Läppää ohjaa pieni moottori kotelon yhteydessä ja jousi palauttaa nopeasti läpän asentoonsa kun signaali katkeaa.

Moottoriin kulkeva ilma menee myös ilmansuodattimen läpi, jonka tarkoitus on poistaa epäpuhtauksia ennen pääsyä palotilaan. Ilmaputkiston varrella on usein myös tyhjä kotelo, jonka tarkoitus on vaimentaa imuilman ääntä ja/tai parantaa sen kulkua moottoriin. Ilma moottoriin ei virtaa tasaisesti vaan pulssimaisesti, koska sitä otetaan vain yhdellä tahdilla per sylinteri. Tästä syystä erillinen kotelo ikään kuin varaa ilmaa lähemmäksi moottoria ja helpottaa imuilman virtausta. Suorasta putkesta ilman saaminen on raskaampaa etenkin jos putki on kovin pitkä.

Kaasuttimessa, ts. kaasarissa, polttoaine sekoitetaan imuilman sekaan moottorin kulloinkin tarvitsemassa suhteessa. Polttoaine saadaan muuntumaan sumun kaltaiseksi putken kapeikossa, joka hetkellisesti kiihdyttää ilmavirtaa ts. ulkoilman ja kapeikon (eli kurkun) väliin syntyy paine-ero.



Kuva: Autowiki


Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti