perjantai 21. maaliskuuta 2014

Jaguar S-Type 2,7D vm.-04, ilmamassamittarien puhdistus

Tutkimme Jaguarin moottorin merkkivaloa testerillä. Oli aluksi suhteellisen haastavaa ylipäätään löytää merkityksiä annetuille vioille, koska päävikalistassa ilmoitettiin selvästi ettei tietoja voida määritellä. Kuitenkin jonkin ajan taistelun jälkeen opettaja ymmärsi mennä syvemmälle tietoihin, eli hakea tietoa suoraan mitta-arvoista ja toisesta vikalistasta. Ensi kerralla minäkin ymmärrän hakea syvemmältä, vaikka päävikalista sanoisi mitä.

Siisti konepellinalusta. Oikeassa reunassa näkyvän ison läpän alla on ilmansuodatin, josta menee putki moottoriin. Välissä näkyy ilmamassamittari. Toinen vastaava on 2-putkessa alapuolella.


Mitta-arvoista tutkimme moottorivalon syiden lisäksi parkkitutkan toimintaa. Neljästä takapuskurin anturista toimi yksi, joten koko järjestelmä oli käytännössä pois toiminnasta. Kolme muuta anturia lähti hankintaan, joten ehkä saamme palata siihen vielä toisella kerralla...

Ilmamassamittarit otimme mitta-arvoista suoraan näytölle. Alkulukemista ei voinut päätellä mitään. Auto käynnistettiin ja annettiin hieman kaasua, jolloin molemmat mittarit pysyivät melko samassa, mutta toinen hieman jälkijunassa. Otimme päälimmäisen mittarin johdot irti ja testasimme lyhyesti uudestaan. Kokeilimme uudestaan käynnistyksellä päätellä, mikä mittari on mikäkin, mutta irroittamamme sattui olemaan juuri tämä 'jälkijunassa' tuleva.

Ilmamassamittari A.


Arvoja mittarin kautta kuitenkin tuli, joten päätimme kokeilla aluksi putsata anturit. Eli löystytimme pannat putkien ympäriltä, että saisimme ne erilleen. Saimme koko osan pois, kun hoksasimme napsauttaa ilmansuodattimen kannesta pari nippeliä. ;)

Pannat löysälle, että saatiin tötteröt pois.

Kuumalangat ja keraaminen nuppi.


Otimme paperia ruuvimeisselin ympärille (harmittelimme vanupuikkojen puutetta!) ja ruiskutimme puhdistusspraytä kärkeen. Sillä kävimme varoen läpi anturien keraamisen osan ja langat. Tämän jälkeen vaikein osuus, eli putkien yhdistäminen takaisin. Alempi ei meinannut sitten millään mennä paikalleen...

Puhdistukseen käy kuumalankojen puhdistukseen soveltuva oma suihke tai elektroniikkasuihke (ei voiteleva).

Ilmamassamittarin (MAF) lanka kuumenee putkistossa auton käydessä ja sen tarkoitus on mitata moottoriin virtaavan ilman määrää, jotta voidaan annostella polttoainetta oikein. On myös mekaanisesti toimivia ilmamäärän mittareita (VAF), joissa on ilmamäärän voimasta liikkuva läppä, mutta näistä meille kerrotaan tulevaisuudessa enemmän.


Jekku

Note to self: pitäsköhän hommata vanupuikkoja halliin pieniä ja sieviä puhdistustöitä varten?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti