torstai 13. helmikuuta 2014

Ford Puma vm.-98 vetonivelen asennus

Vastikään vetonivelen vaihdossa ollut Puma palasi vastaavaan operaatioon, kun vetoakseli oli yllättäen irronnut nivelestä. Vetonivelen lukitsevaa sokkaa ei oltu asennettu vetonivelen ja akselin väliin ja kas rattia käännettäessä reilusti... 'plop'...

Vetonivelen asennuksessa oli oltava huolellinen, koska lika ja sora mitätöivät kaiken nähdyn vaivan. Osat pestään huolella ja niitä käsitellään niin, ettei väliin pääse mitään ylimääräistä. Työssä on huomioitavaa myös, että aina vetoniveltä käsitellessä siihen on vaihdettava suojakumit kun kumin sisältö on altistunut lialle ja rasvattava huolella. Uuden suojakumin mukana tuleva rasva tyhjennettiin kokonaisuudessaan vetonivelen ja kumin sisään.

Pesu, puhdistus, rasvaaminen, pantojen kiristäminen... Kaikki sujui hienosti, kunnes tuli aika sijoittaa sokka paikalleen. Ilmeisesti olin niin keskittynyt asiaan, että edes kuvaa en ollut ottanut, pahoittelen. Akselissa on poorituksen ympärillä rako, johon sokka ujutetaan. Samanlainen rako on vetonivelen sisällä. Kun sokka on akselin ympärillä, se pitäisi saada työnnettyä vetonivelen sisään niin, että sokka napsahtaa paikalleen nivelen sisällä. No, eihän se sinne mennyt. Olimme saaneet ohjeeksi, että sokka 'yleensä' tulee laittaa ensin akselin ympärille ja napauttaa esimerkiksi kuparivasaralla vetonivelen päähän, jolloin ne muljahtaisi sisäkkäin.

Avainsana 'yleensä' todellakin oli tämän homman juju. Taistelimme Millan kanssa toista tuntia ja totesimme, että sokka on pian entinen, ellemme keksi jotain muuta keinoa. Olimme salaa pohtineet, josko pitäisi ensin laittaa sokka nivelen sisään, joten pyysimme vahvistusta ajatukseen toiselta opettajalta. Kokeilimme siis tätä tapaa ja akseli napsahti kuin taikaiskusta niveleen kiinni. Meni jopa niin helposti, että epäuskoisina temmoimme akselia, josko se lähtisi irti uudestaan.

Loppujen lopuksi saimme siis onnistuneesti nivelen kasaan! :)


Jekku

Note to self: jos joku ei onnistu, think out of the box ja kyseenalaista metodit. Opettajalta voi aina kysyä vaihtoehtoisia ideoita. Hyvin usein tämä on ongelmanratkaisua parhaimmillaan!

Vetonivelen toinen pää.
Poori näkyy hienosti kuvassa kohdassa, mihin akseli sijoitetaan.
Uusi kumi - vanha kumi. Kun kumi lipsahtaa pois paikaltaan tai ylipäätään vetonivel asennetaan uudelleen, suojakumi vaihdetaan joka kerta.
Käytimme vetonivelen pesukoneessa, mutta jälkeenpäin totesimme, että idea oli heikko. Pesukoneessa lentää niin paljon hiekkaa, että saimme puunata aika tavalla vielä pesukonepyörityksen jälkeen. En suosittele.
Suojakumipakkauksessa tulee mukana pussillinen rasvaa. Asentaessa on muistettava, että pussukallinen on tarkoitettu laitettavaksi KOKONAAN.
Vetonivelen sisusta pestään niin usein kuin on tarpeen, että kaikki hiekka ja moska poistuu. Murunenkin voi tehdä tuhoa, mikäli se jää rasvan sekaan. 
Milla kiristää pantaa pihdeillä.
Tässä kuvassa näkyy kiristyspannan rakenne. Keskellä näkyviin koloihin kiristetään nipukka käsin tai pihtien avulla niin kireälle kuin saa. Vasemmalla näkyvä kulmikas uloke puristetaan tämän jälkeen erillisillä pihdeillä (alempana kuvissa).
Suojakumin sisällä on aika paljon rasvaa.
Pannan kiristintyökalu.
Pannat kiristetty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti