torstai 13. helmikuuta 2014

Ford Puma vm.-98 napamutteri

Puman napamutteri jäi asentamatta vetonivelen kiinnittämisen jälkeen, joten askartelimme sen paikoilleen toisen vuosiluokan opiskelijan, Inkan, kanssa. Tämä oli pieni mielenkiintoinen homma, joten tein tästä oman postauksen.

Uusi mutteri saapui, mutta paikoilleen asetettaessa ymmärsimme, että lukitus ei onnistu siten kun oli ohjeistettu. Vetonivelen päässä on kolo, jonka kohdalta napamutterin reuna pitäisi taltan tai ruuvimeisselin ja vasaran avulla mäjäyttää kolon sisään. Mutteri painui kuitenkin liian syvälle eikä lukitus onnistunut. 

Opettajalta saimme vinkin laittaa väliin vahva brikka, joka nostaisi mutteria riittävästi. Tällaisen hankkiminen olikin sitten jännempi juttu, kun varaston suurin brikka oli liian pieni. Opettajamme sellaisen meille kuitenkin sai hankituksi... Brikan jälkeen mutteri istui hyvin ja sain lovetettua reunan. Napamutteri kiristettiin 290Nm tiukkuuteen ja sitä varten oli haettava vahva momenttiavain peräti varastolta. Vielä pyörän pultit 85Nm tiukkuuteen ja valmista tuli.

Jekku

Note to self: renkaan voi usein kiinnittää ennen napamutterin kiristämistä ja loveamista. Helpottaa hommaa huomattavasti. ;)


Aivan keskellä näkyy akselin pää ja napamutteri. Akselin päässä näkyy myös pieni kolo, johon napamutterin reuna tuli lyödä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti