keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Tipparenun kaasarin tarkistus ja sähköjä

Renaultista piti tarkistaa valojen toimintaa, mutta alkuun päästiin ihmettelemään vuotavaa kaasaria. Avasin kaasarin kannen ja tarkoitus oli puhdistaa venttiili, mutta sen toiminnassa ei vaikuttanut irroittamisen jälkeen olevan mitään hämminkiä. Laitoin kannen välillä kiinni, mutta laittaessani virran päälle, sama tiputtelu jatkui. Renussa on sähkötoiminen pumppu, joten virran ollessa päällä bensa täyttyy kaasariin ellei neulaventtiili toimi kunnolla. Toisella kerralla opettaja puhalteli venttiiliin, jonka olin irrottanut kaasarin kannesta, mutta edelleenkään mitään ongelmaa ei tuntunut olevan.

Jatkoin valojen parissa tovin ja auto piti viedä hallista välissä ulkoilmaan, koska bensan katku oli aikamoinen. Ulkona käyttäessäni virtaa opettaja katsoi vielä kolmannen kerran kaasariin, mutta vika ei enää toistunut. Jäi hieman mystiseksi tämä häilyvä vika... :)

Kaasari, josta ilmansuodatinkotelo on otettu pois.

Irrotetussa kannessa näkyvä kuparinvärinen osa on neulaventtiili, jossa vian oletettiin olevan. Venttiili lähti 14mm lenkillä pois, jolloin sitä oli helpompi tutkia. Kaasarin alaosassa on tuo vinossa oleva muovinen osa, eli uimuri, joka painaa venttiilin kiinni kun paine kaasarissa kasvaa bensan täyttäessä kammion.


Renun valoista ei toiminut rekisterikilven valot eikä vasemman laidan parkki- ja takaajovalo ja  oikea etuvilkku. Oikea etuvilkku mureni käsiin ottaessani sitä irti, joten toimimattomuuden syy oli aika selvä. Uusi polttimo ja hyvin pelasi. Jostain syystä ajovalon ja parkin kanssa temppuilin isomman tovin tajuamatta, että sulakkeetkin voisi tarkistaa. Siellähän se vika loppujen lopuksi oli. Ehdin jo avata kaikki valot auki ja mitata joka piuhan ja liittimen yleismittarilla. No, tulipahan tehtyä ja harjoiteltua... ;)

Rekisterikilven valojen kanssa kävi melkein samoin, kunnes opettaja muistutti, että oven saranoiden välissä olleet ylimääräiset katkaistut piuhat lienevät juurikin näiden valojen johdot. Pääsin siis jälleen kolvaamaan...


Renun valoissa on vähän oma patentti, koska valoja ei kuulemma oikein ole tarjolla enää.  Parkkivalolta ja taka-ajovalolta oli palanut yhteinen sulake.

Parkkivalo palaa jälleen sulakkeen vaihtamisen jälkeen.
Tässä kuva edellisestä postauksesta, jossa näkyy ylimääräiset mustat ja vihreät johdot... ne osoittautuivat rekisterikilven valojen piuhoiksi. Kuorin päät, kolvasin ja suojasin kutistesukalla.


Jekku

Note to self: milloinkohan mä opin tarkistamaan ne sulakkeet? ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti