torstai 8. toukokuuta 2014

Ford Sierra, starttimoottorin kunnon tarkastus

Ford Sierran startissa oli jotain vikaa, joten se piti kaivella esiin moottorin kyljestä ja tutkia asiaa tarkemmin. Nostimme auton ylös ja startti oli helposti tarjolla alakautta. Alkuun testasimme akun kanssa, toimiiko startti ylipäätään. Liitimme napoihin piuhat ja vastaavasti samoin starttiin. Mitään ei tapahtunut kuitenkaan...

Itse starttimoottorin toiminnasta ja rakenteesta pitää tehdä toinen postaus lisää, joten olkoon tämä päivitys siitä, mitä tänään teimme. Avasimme startin ja ihmettelimme kuluneita hiiliä (yksi jopa puuttui kokonaan), järjetöntä määrää likaa ja öljyä startin sisällä ja ylipäätään, miten mokkula avataan. Lopuksi pesukoneeseen päätyivät kaikki pesunkestävät osat.

Nostimme auton ylös, jotta pääsimme starttiin käsiksi. Se on tuo kaksiosainen möykky keskellä kuvaa.

Tarkoitus oli testata, onko startti toimiva. Liitimme akun navat solenoidin liittimiin, mutta emme saaneet starttia käynnistymään.

Patentti. Akun napojen kanssa tulee kuitenkin varoa, ettei vahingossa yhdistä napoja metallisella työkalulla tai muulla kappaleella.

Startti purettiin osiin... ruuveja irti, että saimme suuremman kotelon auki.

Sisällä planeettapyörästö.

Tämä hammastus yhdistyy edellisen kuvan planeettapyörästöön, keskelle.

Startin sisällä on 'ankkuri'?

Startin toisessa päällä oleva kupu ja sen alla tiivisteitä ja lukkorengas.

Hieman huonompi kuva, mutta tässä ankkuri ja toinen pääty, missä on 'hiilisilta' vielä kiinnitettynä. Se lähti vain raakaa voimaa käyttämällä ja nytkyttämällä pääliosa pois.


Täsä näkee hyvin millaisessa kunnossa sisuskalut olivat.


Jekku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti