Lähtöpäivänä, 26.5.2014, kokoonnuimme Pirkkalan lentokentälle aamulla klo 9 ja siitä eteenpäin kaikki sujui oikein sujuvasti. Lentokoneessa istuimme kukin missä sattuu, mutta onneksi matka oli lyhyt. Joukossamme oli joitakin ensikertalaisia lentokoneen kyydissä.
Sään puolesta reissuun mahtui kaikenlaista keliä... ensimmäinen päivä oli täydellinen aurinkoinen ja lämmin lomakeli. Olkapäitä jopa hieman punotti illalla. Seuraavana päivänä oli pilvistä ja kosteaa, mikä enteili huononevaa säätä. Kolmantena päivänä satoikin koko päivän, mikä ei miellyttänyt juurikaan, kun teimme retken läheiseen automuseoon (laitan tästä oman postauksen) ja naapurikylään Sykeen ja tämä edellytti sään armoilla kävelyä kapsäkin kanssa.
Toisena päivänä oli pääkohteemme vuoro Daimlerin autotehdas Bremenissä, jossa valmistetaan Mercedes-Benz brändin C- ja E-luokkien malleja sekä SLK, SL ja GLK malleja. Lähdimme Mersun tehtaalle bussilla aamuvarhaisella ja keskellä peruslähiötä jäimme pois kyydistä. Kävelimme muutaman sata metriä ja näimme pätkän testirataa, suuren parkkipaikan täynnä mersuja ja vihdoin suuren lasisen päärakennuksen. Pyöreässä pihassa nökötti iso mersun tähtimerkki. Kiersimme pihan ja pääsimme aitauksen sisäänkäynnin kohdalle, jossa opettaja kävi neuvottelemassa vierailusta ja jäimme odottamaan hakijaa.
Mercedes-Benz:n vaikuttava merkki päärakennuksen pihalla. |
Tutustumisen aluksi meidän johdatettiin luokkahuoneeseen, jossa meille annettiin kattava infopaketti tehtaan toiminnasta ja Daimlerin luvuista paikallisesti. Samassa paketissa esittelijä kertoi myös opiskelijavalinnasta tehtaan omaan koulutusohjelmaan ja selvästikin harvat ja valitut voivat päästä opiskelemaan tehtaalle. Opiskelijat tekevät käytännössä töitä vuorotellen opiskelun kanssa tehtaalla ja saavat näin palkkaa. Ylipäätään saksalaisessa ammattikoulujärjestelmässä opiskelijalla pitää olla työpaikka ennen kouluun hakemista, jossa käydään tekemässä kovaa työtä kun koulupäivinä harjoitellaan muunlaisia asioita, joita ei työpäivinä välttämättä voi aina tehdä tai mahdollisuutta niihin ei synny.
Tehdaskierroksella näimme auton valmistuksesta joitakin pääkohtia. Alussa oli iso rullallinen metallilevyä, josta kaikki lähtee. Lopussa seisoi rivi valmiita autoja. Hyvin karkeasti ottaen. Näimme järisyttävän puristuskoneen, joka 8000 tonnin voimalla puristaa metallilevyistä mm. ovipaneeleja. Robotit toimivat joka pisteessä ja kuljettivat osia eteenpäin. Niiden liikehdintää ja tarkkaa työskentelyä oli erittäin jännä seurata.
Kokoonpanolinjasto, joka oli loputtoman pitkä, kiemurteli pitkän hallin päästä päähän vuorotellen. Tiettyjen kokoonpanoalueiden rajat oli merkitty keltaisin viivoin ja niiden sisäpuolella alueen dedikoitujen henkilöiden tuli tehdä oma tehtävänsä. Linjasto nimittäin eteni verkkaisesti koko ajan, joten työpisteillä oli jatkuva paine edistyä ennalta määrättyä tahtia. Työpisteillä kiinnitettiin elektroniikkaa, umpioita, akseleita, muovi- ja kangasverhoiluja...
Viimeisenä kohteena tehdasalueella pääsimme seuraamaan testiradan käyttöä. Autot ajoivat ellipsin muotoista rataa, jonka toisessa päädyssä oli kallistettu radanpätkä. Siinä tuli ajaa n. 80-90 km/h. Lisäksi radalla on muita 'kaistoja', joissa on monttuja ja epätasaisuuksia. Autoilla ajettiin käytännössä aivan ääniasennoissa mm. ympyrää kääntäen ratti aivan ääriasentoon ja pitämällä reipasta vauhtia kuitenkin yllä. Näiden testien tarkoitus on löytää kolinoita, rahinoita tai muita outouksia auton käsittelyssä. Radalla testatut autot menevät pääasiassa Amerikan markkinoille, jossa vaaditaan tämänkaltaista testaamista.
Bremenin yksi tunnetuimmista nähtävyyksistä. Bremenin soittoniekat. Tartu jalkaan niin saat onnea osaksesi...? Kuvaani pääsi nätti random turisti. :) |
Schnoorin alueella oli paljon mielenkiintoisia pieniä kohteita tutkittavana. |
Hostellin aulassa odotellaan opettajaa saapuvaksi väliaikatapaamiseen. |
Linssilude, photobomb, JP ja automuseon jännä vekotin. |
Jekku
Note to self: aika ja kamat loppuu aina kesken.. laastaria ja kumpparit (sään puolesta) ens kerralla mukaan ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti